Annonce
forside

Tricktyve på spil: Kvinde blev lokket med Rema 1000-gavekurv

Østjyllands Politi advarer om en eller flere tricktyve, der opsøger ældre borgere i deres hjem.

- Tillykke, du har vundet en gavekurv fra Rema 1000!

Sådan lød en tilsyneladende glædelig besked - ifølge Østjyllands Politi - til en 89-årig kvinde, da hun tirsdag eftermiddag var ved at låse sig ind i sit hjem på Hejredalsvej i Brabrand ved Aarhus.

En kvinde med en fin kurv under armen var budbringeren. Hun fulgte efter den ældre kvinde ind i dennes lejlighed, hvor hun bad hende om at sætte sig ned, mens hun "lige hentede noget andet".

Da gæsten kort efter forlod adressen, opdagede den ældre beboer, at der var forsvundet både smykker og kontanter fra lejligheden.

Gerningskvinden beskrives som østeuropæisk af udseende og lys i huden.

Hun er cirka 35-45 år og 165-175 centimeter høj. Hun har mellemlangt, sort hår og talte dansk med accent. Hun var iført frakke og mørke briller.

Denne episode - og en lignende episode i Grenaa - får Østjyllands Politi til at opfordre alle i politikredsen til at være på vagt over for tricktyve.

- Vi vil rigtig gerne have, at folk ringer, hvis de oplever noget lignende. Vi opfordrer generelt til, at man forholder sig kritisk, hvis man bliver opsøgt af en fremmed, siger pressemedarbejder Jakob Christiansen.

- Og hvis en fremmed udgiver sig for at være fra et firma eller en kommune, bør man kontakte den pågældende instans for at tjekke, om det kan passe, siger han.

Også i Grenaa fik en ældre kvinde tirsdag besøg af en mystisk gæst.

Klokken 14 ringede en kvinde på døren hos en ældre beboer på Fuglevænget. Gæsten udgav sig for at være en repræsentant for kommunen, der skulle tjekke, hvor tilfreds borgeren var med hjemmeplejen.

Beboeren blev bedt om at sætte sig på en stol, hvorefter gæsten og den ældre kvinde talte med hinanden. Da gæsten forlod hjemmet, opdagede den ældre, at der var blevet rodet i hendes taske og pung.

Hun havde dog tilsyneladende ikke mistet noget.

I dette tilfælde beskrives gæsten som cirka 30-45 år og 165-175 centimeter. Hun er lys i huden og talte dansk med accent.

Østjyllands Politi ved endnu ikke, om det er den samme person, der har opsøgt de ældre borgere i Brabrand og Grenaa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce