Annonce
Danmark

Trods store bekymringer: Miljøstyrelsen giver kæmpemæssig gasledning grønt lys

Gasledningen Baltic Pipe har fået sin endelige godkendelse, og snart går gravearbejdet i gang. Det er nemlig planen, at der skal åbnes for transport af gas i oktober 2022. Billedet er fra 2012, hvor Energinet lagde et gasrør mellem Egtved og den dansk-tyske grænse. Arkivfoto: Bent Sørensen
Miljøstyrelsen har givet sin endelige godkendelse til, at gasledningen Baltic Pipe må graves ned fra Houstrup Strand i Vestjylland til Faxe på Sjælland. Dermed skal der inden for få år strømme naturgas fra Norge til Polen gennem den danske muld til stor bekymring for landmænd og borgere.

Gasledning: Efter en lang proces med mange bekymringer fra borgere, landmænd og organisationer, har Miljøstyrelsen nu givet sin endelig tilladelse til, at den kæmpemæssige gasledning Baltic Pipe må graves ned på tværs af landet.

- Baltic Pipe projektet på land kan etableres og drives uden uacceptable påvirkninger af mennesker, miljøet og samfundet mv., skriver Miljøstyrelsen i sin endelige VVM-tilladelse, der også peger på, at der aldrig i Danmark har været ulykker på gastransmissionsnettet, hvor mennesker er kommet til skade.

Miljøstyrelsen skriver dog, at det kun kan ske under forudsætning af, at bygherren Energinet gennemfører visse afværgeforanstaltninger og tager en række hensyn til mennesker, natur og miljø. VVM-tilladelsen, der blev offentliggjort fredag, betyder, at der i oktober 2022 bliver åbnet for transport af naturgas fra norske gasfelter i Nordsøen til Polen via Danmark. Gassen skal strømme gennem en cirka 210 kilometer nyetableret gasrørledning fra Houstrup Strand i Vestjylland til Faxe på Sjælland, hvorfra den skal føres videre gennem Østersøen til Polen.

- Det er en stor milepæl for os. Det giver os noget ro, at vi ved, at vi kan køre videre med projektet, siger projektleder Søren Juul Larsen fra Energinet.

Annonce

Baltic Pipe

  • Baltic Pipe er en op mod 950 kilometer lang gasrørledning, der skal forbinde de norske gasfelter med det polske gasnet.
  • Gasledningen starter i Nordsøen fra den eksisterende Europipe II rørledning mellem Norge og Tyskland, går tværs over Danmark til Østersøen og videre syd om Bornholm til Polen.
  • Den vil krydse 13 danske kommuner.
  • Formålet med projektet er at skabe forsyningssikkerhed til Polen uafhængigt af Rusland.
  • Polen har forpligtet sig til at betale Danmark for at få fragtet naturgassen gennem Danmark.
  • Baltic Pipe forventes klar i oktober 2022.
  • Anslået pris: 12-16 milliarder kroner, hvoraf Danmark skal betale de seks milliarder kroner.
  • Kapacitet: Op til 10 milliarder kubikmeter gas om året svarende til fire gange Danmarks årlige gasforbrug.

Udskældt ledning

Siden Energinet søgte om tilladelse til at grave gasledningen ned i november 2017, er der blevet foretaget en række undersøgelser af miljøkonsekvenserne. I den forbindelse har borgere, myndigheder og organisationer haft mulighed for at komme til orde på borgermøder og gennem høringssvar, og her har bekymringerne været mange.

Avisen Danmark har tidligere beskrevet, at landmænd frygter for langvarige skader på dræn og jord, og at 12 landbo- og familielandbrugsforeninger er gået sammen i kampen for at sikre jordejernes rettigheder i forbindelse med nedgravningen af gasledningen på deres marker. Landmand H.C Gæmelke, der er formand for landboforeningen Jysk landbrug, har været en del af arbejdsgruppen, der har gået forrest i arbejdet på vegne af landmændene i projektområdet. Han tager tilladelsen til efterretning og siger, at den ser ud som forventet.

- Generelt er der ingen, der vil have den (gasledningen, red.). Men der er måske 90 procent, som har accepteret, at den kommer, siger han.

Bekymrede jordejere

Under seneste høringsfase modtog Miljøstyrelsen næsten 150 indvendinger og kommentarer til gasledningen. Her blev der blandt andet stillet spørgsmålstegn ved formålet og nødvendigheden af projektet herunder det klimamæssige og økonomiske rationale. Energinet har tidligere over for avisen Danmark forklaret, at gasledningen er et stort skridt i en grønnere retning for Polen, der i dag primært fyrer med kul, og at formålet med projektet blandt andet er at øge forsyningssikkerheden og sænke priserne for danske gasforbrugere.

Desuden bekymrer en lang række jordejere sig om, hvorvidt de får tilstrækkelig erstatning for skader på deres jord, ligesom borgere eksempelvis bekymrer sig om gasledningens placering på deres grund, om naturen og om støj og sikkerhed i forbindelse med anlægsfasen.

Grafik: Lean Poulsen Frosch

Krav til bygherren

Det fremgår af VVM-tilladelsen, at Energinet på baggrund af høringssvarene har indledt en dialog med en lang række jordejere, ligesom Miljøstyrelsen har stillet en række krav til Energinet i forhold til støj, støv, trafiksikkerhed, landbrugsjord, natur, kulturarv med videre.

- Det er svært at sige, om der er taget hensyn i tilstrækkelig grad. For nogen vil det være tilstrækkeligt, fordi de er blevet hørt, og ledningen er flyttet til en bedre placering. For andre er det ikke tilstrækkeligt, siger H.C Gæmelke.

Søren Juul Larsen forsikrer, at Energinet vil gøre sit til, at processen bliver så smertefri som muligt for jordejerne.

- Vi har stor forståelse for, at ikke alle er lige begejstrede for, at der kommer sådan en beslutning. Derfor går vi meget ydmygt til opgaven, og vi vil gøre, hvad vi kan, for at få et godt samarbejde, siger han.

Ønsker man at klage over VVM-tilladelsen, skal de ske til Miljøstyrelsen senest 9. august.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce