Annonce
Udland

Trump vil mægle mellem Tyrkiet og de kurdiske styrker i Syrien

Nicholas Kamm/Ritzau Scanpix

Donald Trump har bedt diplomater om at mægle mellem parterne i et forsøg på at få en våbenhvile på plads.

Den amerikanske præsident, Donald Trump, varsler, at han muligvis vil gøre "noget stort" i forhold til sanktioner og Tyrkiet.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters siger præsidenten torsdag, at USA overvejer at tage meget kraftige skridt mod Tyrkiet, der onsdag gik militært ind i det nordøstlige Syrien.

Kort forinden skrev Trump på Twitter, at han vurderer, at USA har en af tre muligheder efter Tyrkiets militærinvasion i Syrien.

- Vi besejrede 100 procent af Isis-kalifatet og har ikke længere tropper i det område i Syrien, der er under angreb af Tyrkiet. Vi udførte vores job perfekt. Nu angriber Tyrkiet kurderne. De har kæmpet mod hinanden i 200 år, skriver præsidenten, som bruger en forkortelse for Islamisk Stat.

Herefter nævner han tre muligheder:

- Vi har en af tre muligheder: Sende tusindvis af tropper ind og vinde militært, ramme Tyrkiet virkelig hårdt økonomisk og med sanktioner eller mægle mellem Tyrkiet og kurderne om en aftale.

I kølvandet på præsidentens tweet oplyser en amerikansk embedsmand ifølge nyhedsbureauet AFP, at Trump har bedt amerikanske diplomater om at mægle mellem Tyrkiet og de kurdiske styrker i Syrien i et forsøg på at få en våbenhvile på plads.

- Vi har fået til opgave af præsidenten at se på, om der kan finde fælles fodslag mellem de to sider, og om vi kan finde vej til en våbenhvile, siger embedsmanden, der ønsker at være anonym.

Tyrkiets hær krydsede onsdag grænsen til Syrien og trængte ind i det nordøstlige Syrien.

Den amerikanske præsident har tidligere taget afstand fra Tyrkiets invasion.

- USA bakker ikke op om dette angreb og har gjort det klart over for Tyrkiet, at denne operation er en dårlig idé, udtalte Trump onsdag.

Præsidenten var ellers med til at bane vejen for angrebet ved at fjerne amerikanske tropper fra området først på ugen.

Onsdag ramte tyrkerne 181 mål hos de kurdiskledede SDF-styrker, Syrian Democratic Forces. Specifikt drejer det sig om våbenlagre, tunneler og militærbaser, skriver Reuters.

SDF har hidtil nydt opbakning fra Vesten, men Tyrkiet betegner dem som terrorister, der står i ledtog med separatistpartiet PKK.

109 mennesker har mistet livet, sagde Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan, torsdag. Han betegnede de døde som terrorister.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce