Annonce
Udland

Trump varsler forhøjede toldsatser på varer fra Kina

Nicholas Kamm/Ritzau Scanpix
USA's præsident svarer fredag aften igen på kinesisk varsel om hævede tariffer på amerikanske varer.

USA's præsident, Donald Trump, varsler en forhøjelse af både eksisterende toldsatser og ny told på kinesiske varer.

Det skriver han på Twitter.

Varer fra Kina for 250 milliarder dollar, der i dag er pålagt told på 25 procent, vil fremadrettet skulle toldbelægges med 30 procent.

Den forhøjede told vil træde i kraft 1. oktober.

Den varslede told på varer fra Kina for yderligere 300 milliarder dollar på ti procent vil fra 1. september blive hævet til 15 procent.

Meldingen kommer i kølvandet af, at Kina som modsvar på amerikansk told varslede tariffer på amerikanske varer for 75 milliarder dollar.

- Kina skulle ikke have indført tariffer på 75 milliarder dollar på USA's varer og produkter, skriver Donald Trump på Twitter.

Trump fremhæver, at han i modsætning til tidligere præsidenter ikke vil finde sig i, at USA - ifølge ham - udnyttes af Kina.

- I mange år har Kina (og mange andre lande) udnyttet USA, tyveri af intellektuelle rettigheder og meget mere. Vort land har tabt hundredvis af milliarder dollar om året til Kina uden nogen slutning i syne, tweeter præsidenten.

- I ånden om at sikre retfærdig handel må vi skabe balance i dette meget uretfærdige handelsforhold.

Handelskrigen mellem USA og Kina er dermed for alvor blusset op igen på en dramatisk fredag.

Kina startede med at varsle forhøjede toldsatser på amerikanske varer.

Det fik fredag aften dansk tid Donald Trump til tasterne på Twitter, hvor han "beordrede" amerikanske virksomheder til at trække produktionen ud af Kina og hjem til USA.

- Vores fremragende amerikanske selskaber er hermed beordret til straks at kigge efter alternativer til Kina, inklusive at bringe vores selskaber hjem og producere vores produkter i USA. Jeg vil svare på Kinas tariffer denne eftermiddag, var meldingen fra Trump tidligere på Twitter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce