Annonce
Udland

Trump vil holde udvidet handelsmøde med Kinas leder

Nicolas Asfouri/Ritzau Scanpix
I tweet skriver USA's præsident at handelsforhandlere for USA og Kina vil mødes. Trump angriber EU og Draghi.

Præsident Donald Trump skriver på Twitter, at han på et G20-topmøde i næste uge vil have et "udvidet" møde med Kinas præsident, Xi Jinping, om handel.

Forhandlere fra USA og Kina vil inden G20-topmødet i Japan drøfte den igangværende handelskonflikt.

- Havde en meget god telefonsamtale med præsident Xi fra Kina.

- Vi vil have et udvidet møde på G20 i Japan. Vores respektive hold vil indlede forhandlinger forud for mødet, skriver Trump på Twitter.

Trump har allerede taget et stort skridt i handelskrigen mod Kina ved at indføre 25 procent told på kinesiske varer til 250 milliarder dollar.

Den amerikanske regerings mål er at presse Kina til ikke at stjæle amerikansk teknologi, at ikke tvinge amerikanske virksomheder i Kina til at aflevere deres viden og knowhow til kineserne. Endelig vil USA presse Kina til ikke at give statsstøtte til kinesiske teknologiske virksomheder.

Store amerikanske virksomheder er utrygge ved deres præsidents politik. For næste skridt er at udvide tolden til at omfatte kinesiske varer for 300 milliarder dollar.

De frygter, at straftolden fordyrer nogle af de kinesisk producerede komponenter, som de behøver i deres egen produktion.

Det har samtidig skabt usikkerhed på de internationale aktie- og finansmarkeder. At det samlede resultat af Trumps handelskrig vil blive en lavere global vækst.

Mens Trump tirsdag skrev om mødet med Xi i næste uge, så rettede han i et tweet et nyt vredt angreb mod EU og chefen for Den Europæiske Centralbank (ECB), Mario Draghi.

Draghi antydede tirsdag, at der kan komme yderligere rentesænkninger i Europa. Det gav et pust af optimisme på børserne og fik euroen til at falde over for dollar.

- Det gør det uretfærdigt lettere for dem (EU red.) at konkurrere med USA, skrev Trump.

- De er sluppet afsted med det i årevis sammen med Kina og andre.

Det affejer Draghi.

- Vi har vores mandat for prisstabilitet. Vi er klar til at bruge alle de nødvendige instrumenter for at leve op til det mandat, og vi retter det ikke mod valutaen, siger han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Irriterende typer på hovedbanegården

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce