Annonce
Erhverv

Turismechef: Maden lokker turister til vores lille land

Det er særligt vigtigt for Danmark, når danske restauranter markerer sig internationalt, mener VisitDenmark.

Ude i den store verden er Danmark et forholdsvist ukendt land. Derfor er det en gave til dem, der forsøger at markedsføre Danmark som feriedestination, når danske restauranter markerer sig som nogle af verdens bedste.

Turismeorganisationen VisitDenmark understreger betydningen af de gode restauranter, efter af Noma og Geranium tirsdag er blevet kåret som henholdsvis verdens næstbedste og femte bedste restaurant.

- Vi får sat Danmark på verdenskortet. Og det er ret vigtigt for os, for vi er ikke så kendte rundt omkring i verden.

- Her kommer vi virkelig på verdenskortet for god kvalitet, når det kommer til mad, siger marketingdirektør i VisitDenmark Janne Grønkjær Henriksen.

Kåringen over verdens bedste restauranter - World's 50 Best Restaurants 2019 - fandt sted i Singapore. Selv om Danmark fik to restauranter i top-fem, missede både Noma og Geranium førstepladsen.

Den gik til restauranten Mirazur, der ligger i Menton i Frankrig.

- Generelt betyder maden rigtig meget, når man rejser. Det kender vi også fra os selv. Når man besøger et andet land, er det også en del af dets kultur, man oplever, når man spiser, siger Janne Grønkjær Henriksen.

Ifølge undersøgelser, som VisitDenmark har lavet, har 25 procenter af de turister, der kommer til hertil, mad som et væsentligt motiv for at vælge Danmark som destination for deres ferie.

Noma og Geranium er de eneste to danske restauranter på dette års liste over verdens 50 bedste restauranter.

Madanmelder og forfatter Helle Brønnum Carlsen mener dog, at der er flere danske restauranter, der har niveau til komme med.

Efter hendes vurdering er Noma og Geranium "knivskarpe", og de fortjener i den grad at ligge i toppen af World's 50 Best Restaurants.

- Noma repræsenterer den vilde tilgang, hvor man går ud og sanker og serverer noget, man aldrig har set før.

- Geranium er det stik modsatte, hvor du er mere klassisk og går efter at perfektionere retterne og de lokale råvarer til det ypperste, siger hun.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce