Annonce
Kultur

Turné og afvænning blev for hårdt: Hugo Helmig aflyser alle koncerter i 2019

Hugo Helmig aflyser alle koncerter i 2019. Foto: Axel Schütt
Den århusianske popstjerne giver ikke flere koncerter i år. Alt er aflyst for at koncentrere sig om afvænning fra stofmisbrug. Tivoli Friheden arbejder på afløser til Fed Fredag.

AARHUS: Der bliver ikke flere Hugo Helmig-koncerter i 2019.

Det meddeler hans management i en pressemeddelelse.

Aflysningerne kommer som følge af, at et hårdt turnéliv ikke kan kombineres med det behandlingsforløb, som den unge popstjerne har taget hul på som følge af stofmisbrug.

Denne hårde belastning, både privat og professionelt, betyder, at Hugo Helmig nu ser sig nødsaget til helt at trække stikket i en længere periode.

- Jeg har fået en personlig indsigt i løbet de sidste par måneder, som jeg bliver nødt til at tage alvorligt, også selvom det har mange omkostninger. Det beklager jeg meget overfor både publikum og arrangører, og jeg kan kun håbe på deres forståelse for beslutningen. Der er ikke noget, jeg hellere ville, end at stå oppe på de store scener denne sommer – men jeg bliver simpelthen nødt til at fortsætte det arbejde med mig selv, som jeg har sat i gang, fortæller Hugo Helmig i pressemeddelelsen.

Hugo Helmigs manager Jakob Sørensen siger om beslutningen:

- Det har været et utroligt hårdt år for Hugo personligt, men han gennemførte sine forårskoncerter på trods af en stor personlig nedtur og et enormt medietryk oven i. Nu har vi sammen med Hugo vurderet, at resten af året skal investeres det personlige arbejde, der er sat i værk, og som det ikke vil være sundt at afbryde med en ny række koncerter.

Annonce
Jeg har fået en personlig indsigt i løbet de sidste par måneder, som jeg bliver nødt til at tage alvorligt, også selvom det har mange omkostninger. Det beklager jeg meget overfor både publikum og arrangører, og jeg kan kun håbe på deres forståelse for beslutningen. Der er ikke noget, jeg hellere ville, end at stå oppe på de store scener denne sommer - men jeg bliver simpelthen nødt til at fortsætte det arbejde med mig selv, som jeg har sat i gang.

Hugo Helmig

Fed Fredag aflyst

Der er tale om 13 koncerter i Danmark og 9 i Tyskland, som nu aflyses – og Hugo Helmig er enormt ked af at måtte skuffe både fans og festivalarrangører.

- Der er ikke nogen tvivl, om det her er den sværeste beslutning, Hugo har truffet i sin karriere. Han har det lidt som en skadet fodboldspiller på vej til en stor slutrunde: Han havde han håbet på at blive klar til at spille – men det er han altså ikke blevet. Det er den realitet, vi nu tager konsekvensen af.

Hverken Hugo Helmig, hans familie eller management har tydeligere kommentarer.

Hugo Helmig skulle have været på scenen til Fed Fredag i Tivoli Friheden på fredag 17. maj. Den koncert er naturligvis også aflyst.

"Vi får selvfølgelig et nyt navn og opdaterer jer så snart vi har kendskab til den nye kunstner," skriver Tivoli Friheden på hjemmesiden.

Har du allerede købt billet til Hugo Helmig kan denne billet i stedet bruges til den nye Fed Fredags kunstner. Personer der ikke ønsker at deltage til Fed Fredag med den nye kunstner kan få refunderet billetten.

"Vi beklager meget ulejligheden og vores tanker går ud til Hugo Helmig og hans familie i den svære tid," skriver Tivoli Friheden videre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce