NU' DET JUL IGEN: Det kan godt være, at TV2 var lidt loren ved The Julekalender tilbage i 1990/1991.
Men i dag er julekalenderen en skattet del af familien, fortæller redaktør på TV2 Charlie, Mads Volck:
Mads Volck, redaktør på TV2 CharlieDen rummer så meget af den danske folkesjæl og rammer vores ironiske, lidt sorte humor lige i øjet. Det er der meget få programmer, der gør med lige så meget kærlighed og indsigt.
- Vi elsker The Julekalender på TV2. Den rummer så meget af den danske folkesjæl og rammer vores ironiske, lidt sorte humor lige i øjet.
- Det er der meget få programmer, der gør med lige så meget kærlighed og indsigt i os danskere, og det er det, der får den til at være evig aktuel og vedkommende, siger han.
Stadig fine seertal
Da The Julekalender premierede i 1991 trak den på de bedste dage op mod to millioner daglige seere, hvis man også tæller dagens genudsendelse med.
Så flotte tal kan den trods alt ikke længere præstere, men når den rammer skærmen 1. december i år, er det også uden nyhedsværdi. I år er det 12. gang, den bliver genudsendt.
Så mange gange har 'The Julekalender' været vist
The Julekalender blev første gang vist på TV 2 i 1991.
Dengang var konceptet med tv-julekalendere for voksne helt nyt.
Den allerførste var blevet vist året forinden i 1990. Den hed 'Jul i den gamle Trædemølle' og havde Søs Egelind og Peter Schrøder i hovedrollerne.
Jul i den gamle Trædemølle blev en pæn succes og er siden blevet genudsendt i 1996 og 2009, men ingen kommer i nærheden af The Julekalender, når det kommer til skærmtid.
De Nattergales bud på en julekalender er indtil videre blevet vist i alt 12 gange på TV, når man tæller i år med: 1991, 1994, 2001, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013, 2017, 2018, 2019 og igen i 2020.
Siden 2017 har julekalenderen haft fast plads på TV2 Charlie - og kan også streames på TV 2 Play.
I 2017 flyttede den fra hovedkanalen til Charlie, der har det lidt mere modne segment som målgruppe.
Her lå det gennemsnitlige seertal i 2017 på 283.000 daglige seere. Året efter faldt det - ikke så overraskende, når det kun var et år efter seneste visning - til 151.000.
Det er dog stadig et rigtig fint niveau for TV2 Charlie, pointerer Mads Volck.
I 2019 voksede seertallet til 168.000 seere i snit. Hertil skal lægges de seere, der ser de daglige genudsendelser samt de, der streamer julekalenderen via TV 2 Play.
Kommet for at blive
The Julekalender har været genudsendt sporadisk, ofte med flere år imellem, siden premieren i 1991.
Men ifølge Mads Volck så har den nu bidt sig fast som en tradition på TV2 Charlie:
- Som broadcaster er en af vores vigtigste opgaver at samle danskerne om fælles oplevelser på skærmen. Det er en opgave, der bliver sværere og sværere i vores moderne samfund, og derfor holder vi godt fast i de programmer der, som The Julekalender, netop kan det. The Julekalender er blevet tradition, og traditioner skal vedligeholdes, og det er det vi gør på TV2 Charlie hvert år til glæde for tusindvis af danskere.