Annonce
Mærk Aarhus

Tvebak og Jonatan indtager Musikhuset

Foto: Miklos Szabo
Det bliver ganske særligt når Store Scene i Musikhuset i Aarhus omdannes til scenen fra Astrid Lindgrens elskede eventyr om mod, søskendekærlighed, kampen mod det onde – og om døden. Om Tvebak, Jonatan og Nangijala

Et program, der altid er værd at holde øje med er programmet fra Musikhuset i Aarhus, men i programmet for 2022 er man heldig at finde noget lidt særligt. Det handler om ”Brødrene Løvehjerte”. Eventyret fra Astrid Lindgrens hånd, som de fleste – både børn og voksne – har et minde om. En kærlighed for. Stykket i den nye version med en scenografi, som sætter nye højder for børneteater i Danmark. Det forunderlige univers finder sted på en kæmpe skærm, så publikum kommer med helt ind i eventyrets verden.

Smukt, sjovt, vildt og lidt barsk.

Nok foregår det i Musikhuset i Aarhus, men det er Det Kongelige Teater i København, der står bag. Faktisk er det Det Kongelige Teater, der kommer og besøger Musikhuset og giver Aarhus denne forestilling.

Jonatan

Én af dem, der glæder sig til – igen
– at skulle stå på scenen i Aarhus, er skuespiller på Det Kongelige Teater
Alvin Olid Bursøe.

- ”Brødrene Løvehjerte” er en ganske fantastisk fortælling. Et eventyr, som jeg læste som barn i folkeskolen, så som film og siden har set på teateret. Nu har jeg æren af at stå på scenen i rollen som Jonatan. Det er stort, lyder det fra Alvin, som har Det Kongelige Teater som sin arbejdsplads, men som er uddannet skuespiller fra Aarhus.

- Jeg er jo næsten bange for at spoile handlingen, men mon ikke de fleste kender eventyret i forvejen …

- I hvert fald er det en kæmpe oplevelse at være en del af denne forestilling og denne nyfortolkning. Jeg glæder mig meget til at komme til Aarhus og præsentere den, lyder det.

Store krav

En af dem, der glæder sig til at tage imod Det Kongelige Teater, er kunstnerisk chef i Musikhuset Jeppe Uggerhøj.

- Det er jo ikke uden stolthed i stemmen, at vi præsenterer en opsætning fra Det Kongelige Teater. Det glæder vi os meget til. Vi er meget glade for det fine samarbejde, vi har med dem. Det har stor betydning, og af samme grund er vores store scene jo bygget ud fra, at den lever op til de mål, en scene skal have for at kunne opfylde de krav, der er til opsætninger på Det Kongelige Teater,
forklarer Jeppe.

- Det er ret eksklusivt. Faktisk er der kun de to scener i Danmark med de mål. Vi har jo så den ene. Men der skal mere til. En orkestergrav er også et krav for at kunne være med helt oppe foran i de store forestillinger. Det kan Musikhuset også klare. Og en del siddepladser. Der skal også være det rigtige træk i loftet. Alt det byder Musikhuset i Aarhus på, og derfor kan vi byde indenfor til disse særlige oplevelser, siger Jeppe.

En ny oplevelse

Også Jeppes hjerte banker for forestillingen med Tvebak og Jonatan.

- Det er lidt sjovt med de eventyr, man selv fik læst højt som barn og måske selv har læst i skolen. Nu tager min generation vores børn med i teateret og ser forestillingen. Det gør man med tanke på, hvad man selv fik ud af den oplevelse som barn. Og så er det fine jo, at man som voksen ofte får en helt anden oplevelse af selv samme fortælling, siger han.

Følelsen i rummet

Alvin er spændt.

- Det er altid sjovt at komme ud af sine vante rammer og stå på en anden scene. En scene er måske nok en scene for de fleste, men mange skuespillere, inklusive mig, kan godt lide lige at mærke rummet forud for tæppefald, siger han.

- Det betyder, at jeg lige tager en runde i rummet. Rundt på scenen og ikke mindst bag ved scenen. Ofte kommer man ind på scenen gentagne gange i løbet af en forestilling, men det er ikke det samme, hvis man kommer fra konge- eller damesiden. Altså højre eller venstre. Og hvad skal man bag scenen? Det kan være afgørende at vide, hvor tingene er.

- Måske lyder det lidt mærkeligt, men for mig er det vigtigt at kende rummet, inden vi går på, forklarer Alvin.

Faldt pladask

Alvin er slet ikke i tvivl om, at jobbet som skuespiller er båret af passion. Der skal en vis mængde lyst og nysgerrighed til.

- Det er et fag med masser af usikkerhed i, men som også er båret af stor passion. Mange arbejder som freelancer, hvilket betyder, at man bliver hyret ind til forskellige opgaver. Andre er fastansatte og tilknyttet et bestemt teater. Jeg har selv været heldig med min fastansættelse på Det Kongelige Teater. Et sted, som jeg er virkelig glad for og stolt over af at være en del af.

- Da jeg var barn, troede jeg, at det at være skuespiller bare var noget voksne gjorde for sjov. Noget med klæd-ud-tøj og en leg – inden man så gik ud til sit rigtige job … Da jeg i 8. klasse gik det op for mig, at det var et virkeligt job, faldt jeg pladask for faget. Det var det, jeg ville være. Jeg blev opslugt. Jeg vidste, at jeg skulle gøre mig umage og turde tage andres sko på. Sko, der følger med en rolle, andre måske tidligere har spillet, eller i hvert fald skal jeg påtage mig en rolle i en periode. Og i mine øjne har jeg det sjoveste arbejde man kan have.

I levende live

Jeppe er begyndt at glæde sig til de kommende forestillinger på scenen
i Musikhuset.

- At se teater rammer mig altid. Det er levende mennesker, der har øvet sig på at fortælle den historie, de har på hjerte. Det er live. Lige her og nu – foran os. Vi sidder og kigger på, at det sker. Det kan noget, og det kan i hvert fald ikke laves om. Vi kan ikke pause det. Deres passion skinner igennem. Det er noget ganske særligt. Nok er der en meget stor skærm med i denne forestilling, men det er jo ”bare” scenografi. ”Bare” kulisser. Det er stadig skuespillerne, der fortæller historien. De er formidlerne.

Teamet

Alvin glæder sig til at komme til, hvad han kalder sin anden hjemby.

- Det er ganske særligt. Jeg boede i Aarhus i tiden 2013-2017, mens jeg var elev på teaterskolen. Jeg holder meget af Aarhus.

Hvis man spørger Alvin, hvem han kunne tænke sig at arbejde sammen med, eller om han har en drømmerolle, lyder svaret, at listen er lang.

- Der er så mange dygtige skuespillere og så mange dygtige instruktører derude, og der kommer hele tiden nye til. Jeg må sige, at jeg er mere optaget af, hvem der er med på holdet bag en opsætning – film eller teater – end af, hvem der er på selve rollelisten. Det er holdet. Teamet bag. Det er mere de personlige og de kreative kræfter, der betyder noget, frem for selve navnene på plakaten, afslutter Alvin.

Aarhus For abonnenter

På fem år har otte mennesker mistet livet i Aarhus Havn: Far til druknet efterlyser mere sikkerhed

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Erhverv For abonnenter

Bundsgaard topper Stiftens Magtliste: Her er borgmesterens bud på, hvem der ellers er magtfulde i Aarhus

Livsstil For abonnenter

Tegnestue på kajkanten: Anders er med i kampen om at designe Danmarks næste klassiker

Byudvikling

Beboerne stemt ned: Boligblokke i 'hård ghetto' skal jævnes med jorden

Debat

Stiften mener: Hvor mange skal dø, før kommunen vil sikre havnen?

Thulesen Dahl: Pia Kjærsgaard skal ikke ind i ledelsen af DF

Erhverv For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 10 til 1

Aarhus

På trods af corona og isolation: Sexsygdom spreder sig i Aarhus

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Debat

Byudviklingen løber amok i Risskov: Vi glæder os til at se, hvad du dur til, Steen Stavnsbo

Aarhus For abonnenter

Skoler og institutioner under ekstremt pres: Flere steder er mere end halvdelen af de ansatte ramt af sygdom

Alarm 112

Voldsomt færdselsuheld i nat på E45: Lastbil bragede ind i bil på nødsporet