Annonce
Udland

Tyrkisk forfatter i eksil er frikendt for terroranklager

Daniel Roland/Ritzau Scanpix
En tyrkisk forfatter er frikendt i en sag, der har skabt bekymring hos EU-lande og rettighedsgrupper.

Den tyrkiske forfatter Asli Erdogan er ved en domstol i Tyrkiet fredag blevet frikendt for anklager om at tilhøre en væbnet terrorgruppe.

Annonce

Hun er også frikendt for anklager om at "underminere det nationale sammenhold" og for at sprede terrorpropaganda.

Erdogan, der ikke er i familie med Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan, arbejdede tidligere på den prokurdiske avis Ozgur Gundem.

Hun og mere end 20 andre ansatte på avisen blev tilbageholdt i 2016.

Det skete i kølvandet på et mislykket militærkup og som led i en undersøgelse af hende og kollegernes påståede forhold til kurdiske militante.

To af hendes kolleger er fredag ligeledes blevet frikendt.

Sagerne har skabt bekymring hos flere EU-lande og rettighedsgrupper. De mener, at pressefriheden i Tyrkiet er under pres.

Asli Erdogan stod til en potentiel fængselsstraf på ni år og fire måneder.

Hun har primært levet i udlandet siden 2017, hvor et udrejseforbud blev ophævet. Hun bor i øjeblikket i Tyskland. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Da hun i 2016 blev tilbageholdt, blev avisen - ligesom 130 andre medier - også lukket. Det skete på baggrund af anklager om, at avisen spredte propaganda fra det militante parti PKK, Kurdistans Arbejderparti.

PKK betragtes som en terrororganisation af EU, USA og Tyrkiet.

PKK greb til våben i et opgør mod den tyrkiske stat i 1984. Mere end 40.000 personer er blevet dræbt i konflikten mellem de to parter.

Asli Erdogan har udgivet flere romaner. Blandt dem er bogen "By i blodrød kappe", der blev udgivet på dansk i 2017.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce