Annonce
Danmark

Tysk advarsel til danske bilister: Vi kommer efter jer

Motorvejsbroens nye stærekasser bliver aktiveret på et tidspunkt i ugen efter den 18. november. Foto: Marcus Dewanger.

RENDSBURG: Snart komme de forbedrede stærekasser på motorvejsbroen over Kieler-kanalen i brug. Og takket være en ny aftale kan tysk politi nu også opkræve fartbøder i Danmark, skriver JydskeVestkysten.

Hastighedsgrænsen på broen varierer alt efter vindforholdene. Ved storm er højeste tilladte hastighed 60 kilometer i timen. I stille vejr må bilisterne på A7 derimod passere kanalen med 100 kilometer i timen. Det kunne de gamle fartmålere imidlertid ikke tage højde for. Her blev det uanset den faktiske, aktuelle hastighedsgrænse kun målt, om køretøjer var undervejs med mere end 100 kilometer i timen. Derfor gik mange fartsyndere fri.

Men det er formentlig overstået i ugen efter den 18. november. Her forventer myndighederne at aktivere det nye måleudstyr, der tager højde for nedsatte fartgrænser udløst af hårdt vejr.

Bøderne ligger mellem 10 og 600 euro. Den højeste bøde vanker, hvis hastighedsgrænsen bliver overtrådt med mere end 70 kilometer i timen. Foruden en regning på 600 euro får de skyldige så også en måneds kørselsforbud på det tyske vejnet.

/SHZ

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce