Annonce
Udland

Tysk stuntpilot mister livet under flyoptræden i Polen

Vasily Fedosenko/Reuters
En pilot med mange års erfaring mistede lørdag kontrollen over et mindre fly og styrtede direkte i vandet.

En tysk pilot er omkommet i forbindelse med en flyoptræden i Polen lørdag.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Ulykken skete kort før klokken 11, da piloten pludselig mistede kontrollen over det mindre stuntfly, som styrtede direkte i floden Vistula.

Det oplyser Wojciech Bogdal fra Mazovian Aeroclub, der stod bag arrangementet.

- En tysk pilot, der fløj et Yak-fly, har ramt vandet. Vi kender ikke de nærmere omstændigheder, udtaler Bogdal.

Efter nogle timer lykkedes det brandvæsenet at bjærge pilotens lig fra flyvraget, der befinder sig otte meter under vand og vender på hovedet.

Det oplyser Edward Mystera, talsmand for brandvæsenet i byen Plock.

- Pilotens lig er blevet fjernet fra vraget. En læge på stedet har erklæret ham død, udtaler talsmanden ifølge det polske nyhedsbureau PAP.

Ifølge Mystera var den dræbte omkring 60 år.

Pilotens fulde identitet er dog endnu ikke blevet offentliggjort.

Ifølge Mazovia Aeroclub har den dræbte pilot tidligere arbejdet for flyselskabet Lufthansa og havde mange års erfaring.

Flyet var et Yak-52 bygget i 1980'erne med plads til to personer.

Det tragiske øjeblik, hvor flyet styrter i floden, er fanget på kamera. Her ses flyet rotere mange gange i luften, inden det rammer vandet og forsvinder.

Politiet arbejder nu på at klarlægge omstændighederne bag ulykken.

Omkring 40 piloter deltog i flyoptrædenen, som blev aflyst efter ulykken.

Også en anden pilot omkom, da et svævefly forulykkede nær byen Szczury i det centrale Polen. Det skriver det polske medie Poland In.

De nærmere omstændigheder om ulykken og pilotens identitet er natten til søndag endnu ikke offentliggjort.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce