Annonce
Udland

Tyskland er åben for kortvarig udsættelse af brexit

Bernd Von Jutrczenka/Ritzau Scanpix
Udenrigsminister Heiko Mass: Hvis tidsfrist skal skubbes to eller tre uger, så vil det næppe være et problem.

Tyskland er åben over for en kortvarig udsættelse af brexit, hvis det sker af de rigtige politiske grunde, siger Tysklands udenrigsminister, Heiko Maas, onsdag.

Maas siger, at hvis det gælder om at skubbe tidsfristen to eller tre uger for at få den nye skilsmisseaftale på plads, så vil det næppe være et problem.

Den tyske udenrigsminister har fremsat udtalelserne i et interview med tv-stationen n-tv.

- Hvis det sker for at gennemføre ratificeringen af brexitaftalen på en rimelig måde, så tror jeg ikke, at det kan blive et stort problem, siger han om en udsættelse.

Den britiske premierminister, Boris Johnson, sagde tirsdag, at det er op til EU at beslutte, hvorvidt brexit skal udsættes og hvor længe.

Det sagde han, efter at det britiske parlament for første gang havde godkendt en skilsmisseaftale, men var gået imod tidsplanen for de nødvendige lovvedtagelser.

Lovvedtagelserne skal føre til den britiske udtræden af EU den 31. oktober.

Det betyder, at en udtræden inden for den fastsatte frist den 31. oktober er næsten umulig.

Briterne venter nu svar på en anmodning om en udsættelse fra de 27 andre EU-lande.

Der skal være enstemmighed om en udsættelse og hvert eneste medlemsland kan i princippet blokere for en udsættelse.

Der er flere scenarier for, hvad der kan ske.

Der kan komme en kort teknisk forlængelse eller en længere udsættelse af brexit, da det under normale omstændigheder tager måneder at behandle lovpakker af dette omfang.

Lovpakkerne skal både igennem det britiske parlaments underhus og overhus.

Det er også en reel mulighed, at parlamentsmedlemmer vil prøve at få vedtaget lovtillæg - for eksempel forbehold om nye forhandlinger om toldunion eller om en ny folkeafstemning.

En udsættelse kan måske også skabe mulighed for et britisk parlamentsvalg.

/ritzau/Reuters




Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce