Annonce
Udland

Tyskland registrerer yderligere tre tilfælde af coronavirus

Michael Dalder/Reuters
Tre personer ser ud til at være blevet smittet af deres kollega, der fik coronavirus fra kinesisk kollega.

Yderligere tre personer - og dermed fire personer i alt - er blevet smittet med det hastigt spredende coronavirus i Tyskland.

Det oplyser sundhedsministeriet i den tyske delstat Bayern.

De tre er ansat ved samme firma som den 33-årige mand, der blev den første smittede i Tyskland. Den 33-årige blev angiveligt smittet med virusset under en træningsøvelse med en kinesisk kollega, oplyser ministeriet.

Alle fire smittede bliver holdt i isolation på et hospital i München.

- I alt er omkring 40 ansatte ved firmaet blevet identificeret som mulige tætte kontakter (til deres kinesiske kollega, red.).

- For at være på den sikre side vil de onsdag blive testet, siger Bayerns sundhedsminister, Melanie Huml, i en udtalelse.

Ulig mange andre blev den 33-årige tysker smittet uden at have været i Kina.

Det markerer angiveligt det første tilfælde af menneske til menneske-smitte uden for Asien. Det siger en talsmand for Robert Koch Institut, der er den tyske regerings institution for sygdomskontrol og -forebyggelse.

Det var en kinesisk kvinde, der holdt træningsøvelsen i firmaet Webasto.

Kvinden "begyndte at følge sig syg på vej hjem med flyet den 23. januar". Det oplyser Andreas Zapf, der leder Bayerns statslige kontor for sundheds- og fødevarekontrol, ifølge nyhedsbureauet AFP.

Coronavirusset har sin oprindelse i den kinesiske storby Wuhan.

Indtil videre har det smitsomme virus kostet over 100 personer livet i Kina.

I Danmark er der endnu ikke registreret coronavirus.

Tirsdag aften er en dansk patient dog ved at blive undersøgt for virusset på Aarhus Universitetshospital. Det bekræfter hospitalet, der dog ikke ønsker at kommentere sagen nærmere over for Ritzau.

Smitte med coronavirus mistænkes kun, hvis en person har en akut, alvorlig, nedre luftvejsinfektion med feber, oplyser Statens Serum Institut.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce