Annonce
Aarhus

Ud i det blå, kun med klip-klapper på: Outdoor-butikker i Aarhus har rygende travlt

Én måde at komme ud i naturen på er gennem vandring. Her tager en gruppe et lille hvil under deres 75 km lange vandretur i Fjällräven Classic Danmark på Sydfyn. Foto: Peter Leth-Larsen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
En del danskere holder i år sommerferie hjemme i Danmark - og gerne ude i naturen. Dette kommer outdoor-butikkerne til gode. De oplever en enorm efterspørgsel og vækst for tiden. Interessen kommer især fra førstegangskunder.
Annonce

AARHUS: Coronakrisen har sat en stopper for mange danskeres tur sydpå i løbet af denne sommer, hvorfor ferien bliver tilbragt hjemme.

I stedet søger en del ud i naturen på diverse campingpladser, afslapning i sommerhuset, krævende vandreture eller sågar overnatningsture i shelters.

Men for at kunne føre et aktivt udendørsliv, kræves det rette udstyr.

Avisen har foretaget en lille undersøgelse blandt de mange outdoor-butikker i byen, for at finde ud af hvordan det står til hos dem, og hvilke varer, der går som varmt brød.

Fællesnævneren er, at der er rygende travlt.

Annonce

Spejdersport

Turen starter hos Spejdersport på Østergade 5, og her er meldingen klar og kontant.

- Vi har sindssyg travlt for tiden. Der er især mange nye førstegangskunder, som aldrig tidligere har dyrket friluftslivet. Vi bruger derfor også meget tid på at rådgive og forklare hvordan man for eksempel bruger kogegrej, siger Søren Fensbæk fra Spejdersport, mens han ekspederer en kunde.

Søren Fensbæk fra Spejdersport. Foto: Nicolai Foldgast

Spejdersport vil ikke udlevere omsætningstallene, men Søren Fensbæk kan understrege, at alle varegrupper oplever stor efterspørgsel. Men især fodtøj, kogegrej og sovegrej er blandt kundernes favoritter.


Vi har sindssyg travlt for tiden. Der er især mange nye førstegangskunder, som aldrig tidligere har dyrket friluftslivet. Vi bruger derfor også meget tid på at rådgive og forklare hvordan man for eksempel bruger kogegrej.

Søren Fensbæk, medarbejder i Spejdersport.


Om boomet varer ved, er ikke til at spå om, men Spejdersportmedarbejderen er fortrøstningsfuld.

- Jeg tror, at efterspørgslen fortsætter. De spritnye kunder har nok altid haft et lille friluftsmenneske eller en lille vandrer gemt i sig, som nu kan vækkes til live, da der ikke er nogen udlandstur på programmet. Forhåbentlig synes de, at det er sjovt og vil fortsætte dén ferieform i fremtiden, lyder det fra ham.

Annonce

Eventyrsport

Næste stop er Eventyrsport, der ligger lige overfor på Østergade 8. Hos konkurrenten er der ligeledes travlt.

- Vi har en del at se til for tiden. For eksempel er alle vores telte udsolgte, og vi kan ikke få flere hjem i restordrer. Jeg tror, at det hænger sammen med, at folk ikke kan komme til udlandet, og så leder de efter alternative måder at holde ferie på, siger medarbejder i Eventyrsport, Michael Petersen.

Michael Petersen fra Eventyrsport. Foto: Nicolai Foldgast

Også hos Eventyrsport oplever de en masse nye førstegangskunder -  især børnefamilier.

Mange af kunderne skal primært på camping-, vandre- eller shelterture i Danmark, og når det kommer til de mest efterspurgte varer, topper telte, soveposer og liggeunderlag listen.

Der er ligeledes en optimisme at spore hos Michael Petersen, når snakken falder på fremtiden.

- Jeg tror helt sikkert, at denne bølge varer ved, og at folk bliver bidt af vandring og udendørslivet, siger han.

Annonce

GrejFreak.dk

Det bliver ikke til en tur ud til GrejFreak.dks fysiske butik i Viby, men snarere en telefonopringning.. Her har Andreas Østergaard Pedersen følgende melding.

- Vi har travlt. Når vi kigger på tallene, er det tydeligt at se, at der er flere danskere, som holder sommerferie hjemme, siger han.

Hos GrejFreak.dk er det især telte, soveposer og liggeunderlag, som kunderne efterspørger, og der er en masse nye i blandt. Men især én specifik gruppe har ageret lidt anderledes end normalt.

- Vi kan se på vores tal, at 60+-segmentet har handlet markant mere over internettet, end de plejer at gøre. Fra perioden januar-maj i år har denne gruppe vækstet med med næsten 400 procent, hvis man sammenligner med samme periode sidste år. Det skyldes nok, at de i starten af coronakrisen ikke kunne handle i vores fysiske butik, og langsomt også er blevet fortrolige med måden at handle på, forklarer Andreas Østergaard Pedersen.

Andres Østergaard Pedersen fra GrejFreak.dk. Privatfoto.

Virksomheden kan se, at salgstallene er aftagende, hvilket begrundes med, at kunderne har købt grejet og nu skal ud at bruge det, samt at folk så småt er begyndt på arbejde igen.

I forhold til selve outdoor-bølgen, er der optimisme at spore hos Andres Østergaard Pedersen. Når han snakker med kunderne, er meldingen, at de gerne vil ud i naturen og koble af fra en stresset hverdag med alverdens elektronik. Han tror, at danskerne for alvor vil tage denne ferieform til sig.

- Det bliver spændende at se, hvordan fremtiden udvikler sig. Jeg tror dog, at flere og flere danskere vil vælge at tage på campingferie, vandreture eller sove i shelters frem for den traditionelle charterferie sydpå. Det er vanedannende at komme ud i naturen, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Klumme: Få nu fingeren ud af næsen

Annonce