Annonce
Debat

Uddannelsessystemet bør styrkes: Giv det enkelte barn den uddannelse, der egner sig til netop det

"For at skabe mere lighed skal børn også have muligheder i fritiden. Indlæringen, samarbejdet og sociale færdigheder forbedres væsentligt med gode fritidsinteresser som sport, musik, spejderaktiviteter og mange andre aktiviteter", skriver Steffen Wich og Aase Pedersen. Arkivfoto: Morten Stricker

DEBAT: Rockwool Fondens forskningsenhed slår endnu engang alarm i det danske samfund. Skal vi have gjort noget ved den sociale arv, skal der arbejdes mere målrettet med den sociale mobilitet.

Det er vanskeligt, men vi må ikke fortsætte på samme måde, hvis kurven skal knækkes. Skal vi have ændret på den stigende ulighed, så skal vi have mere fokus på, hvordan børn modtager læring.

Uligheden er stigende i Danmark, og det har negative konsekvenser i uddannelsessystemet, hvor børn fra de lave indkomstgrupper klarer sig dårligst. Der er stor forskel på børn, når de begynder i folkeskolen. Nogle børn kommer fra hjem, hvor det stort set ikke eksisterer en bog, og hvor det at lære ikke er i fokus. Andre børn kommer fra hjem, hvor de er vant til læring, har bøger og it-værktøjer til rådighed.


På længere sigt vil det også give besparelser, når børn klarer sig bedre, og de fortsætter med uddannelse på erhvervsskolerne, i gymnasierne, på de højere uddannelses-institutioner eller andre uddannelses-retninger.


Uddannelsessystemet må tage udgangspunkt i de faktiske forhold og børnenes baggrund. Det er afgørende med de grundlæggende færdigheder som læsning, matematik og engelsk, men vigtigt, at undervisningen er forskellig ud fra, hvordan det enkelte barn bedst kan modtage indlæring og forstå det indlærte. Måske gennem praktiske eksempler fra noget, som børnene genkender fra deres hverdag.

Det er også vigtigt, at alle børn lærer dannelse, det være sig både den almindelige dannelse og den digitale dannelse, for bedre at kunne klare sig.

For at skabe mere lighed skal børn også have muligheder i fritiden. Indlæringen, samarbejdet og sociale færdigheder forbedres væsentligt med gode fritidsinteresser som sport, musik, spejderaktiviteter og mange andre aktiviteter.

Når vi ser fireårige drenge spille fodbold, foregår det ofte sådan, at de alle løber efter bolden, og alle vil score mål, men efterhånden lærer drengene, at hvis de samarbejder og spiller sammen, så opnår de bedre resultater. De bliver stolte, de bliver anerkendt, og så kan man pludselig meget mere. Anerkendelse og små succeser er grundlæggende for et barn for at komme videre og få lyst til at lære mere.

At kunne differentiere undervisningen, der tager højde for de baggrunde, eleverne kommer fra, og kunne tilrettelægge undervisningen, så alle modtager og forstår læringen, vil være fantastisk for eleverne. Det vil kræve, at man både kan undervise på den praktiske måde, den akademiske måde og samtidig får dannelse med i undervisningen.

Derfor er det vigtigt, at der er respekt om lærernes arbejde, og at lærerne har ressourcer som tid og mulighed for at tilrettelægge et undervisningsforløb, som støtter alle børn. Og at lærerne har forståelse for den baggrund, den enkelte elev kommer fra, hvilket har afgørende betydning for, hvordan eleven klarer sig.

Mål 10 i FN's verdensmål for bæredygtig udvikling handler om, at vi skal arbejde for mindre ulighed; det vil formentlig kræve flere investeringer i folkeskolen. På længere sigt vil det også give besparelser, når børn klarer sig bedre, og de fortsætter med uddannelse på erhvervsskolerne, i gymnasierne, på de højere uddannelsesinstitutioner eller andre uddannelsesretninger. Det er nu, kurven skal knækkes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Kære Julie - tak fordi du gav mig væk

AGF

Ny AGF-sportschef: Jeg er ikke komfortabel med at befinde mig i komfortzonen - jeg hader det

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Aarhus For abonnenter

På rundtur til de fredede bygninger i Aarhus: - Alt er gennemtænkt

Annonce