Annonce
Rejser

Udflugt: Fem danske broer med en særlig historie

Dambroen ved Skomagerhus må være landets mest naturskønne grænseovergang. Både vandrere og cyklister nyder omgivelserne ved Flensborg Fjord. Foto: Laura Kjestrup Nielsen
Danmark har flere tusinde broer, der gør det let at komme rundt i et land fyldt med vand. Mange af dem drøner vi blot over uden at ænse dem. Men der er også en del broer, der bærer på en særlig historie. Tag med ud til fem broer, der er en udflugt værd.

DAMBROEN

For børn og barnlige sjæle er det en sjov oplevelse at stå med ét ben i hvert sit land. Og det kan man gøre på Dambroen over Krusåens udløb i Flensborg Fjord, der forbinder Danmark og Tyskland. Den ydmyge bro er kun for gående og cyklister, og her er ingen fast grænsekontrol. Lige ved broen finder man grænsesten nr. 1 - den første af i alt 280 nummererede grænsesten af granit, der blev rejst tværs over fastlandet for at markere den nye statsgrænse efter Genforeningen i 1920. Skomagerhus, det første hus på dansk side, husede i sin tid et traktørsted. Det var også herfra, at en dansk efterretningsofficer lige op til besættelsesdagen i 1940 rapporterede om store troppekoncentrationer syd for grænsen. Det er dog ikke kun det historiske, der fascinerer ved den lille grænseovergang. Den naturskønne beliggenhed ved skov og fjord gør Skomagerhus til et oplagt mål eller pausestop på en vandretur.

På den tyske side af broen kan man gå til Kupfermühle - på dansk Kobbermølle - med charmerende gulkalkede bygninger fra industriens barndom.

På den danske side af Dambroen byder vandreruten Gendarmstien sig til, og turen gennem Kollund Skov med sine dybe slugter og gamle bøgetræer er en ren fornøjelse.

Skomagerhus, 6340 Kruså.

Annonce

AMTMAND HOPPES BRO

Det var lidt af et vovestykke, da Amtmand Hoppes Bro i Langå blev opført i 1905. For det daværende Randers Amtsråd ønskede en træbro, men blev overtalt af betoneksperten Rudolf Christiani til at vove pelsen med det dengang nymodens armerede beton.

På trods af at mange dengang ikke havde den store tiltro til betonens bæreevne, er Amtmand Hoppes Bro still going strong, og det 40 meter lange pionerarbejde med de tre brobuer er landets ældste vejbro af jernbeton. Senere blev byggematerialet meget populært og blev blandt andet brugt til jernbanebroen over Lillebælt i 1935.

Danmarks ældste vejbro i jernbeton er still going strong. Amtmand Hoppes Bro i Langå er fra 1905 og regnes for et pionerarbejde inden for ingeniørkunsten. Foto: Laura Kjestrup Nielsen

Før jernbanen bredte sit net ud over landkortet, var Gudenåen en meget vigtig transportvej i det jyske. I 1800-tallet stagede man fladbundede pramme med varer fra Silkeborg til Randers. Modstrøms kom mænd og heste på hårdt arbejde med at trække prammene tilbage til Silkeborg.

Den historie har lagt navn til Trækstien langs Gudenå, som man blandt andet kan følge gennem Langå. Den overskuelige strækning mellem Amtmand Hoppes Bro og en anden historisk bro - den rustrøde jernbanebro fra 1862 - er meget seværdig med å, eng og egeskov.

Væthvej, 8870 Langå.

Annonce

KARREBÆKSMINDEBROEN

En af landets mest opsigtsvækkende broer forbinder Karrebæksminde med Enø. Og det er helt bevidst, at broen ligner en gigantisk græshoppe. Flere kunstnere har nemlig sat deres præg på den grønne klapbro, der blev indviet som en helt almindelig bro i 1936. Men da broen rundede et skarpt hjørne 50 år senere, blev det besluttet at foretage en renovering med et kreativt touch. Kunstneren Tonny Hofmann fik til opgave at udsmykke broen som en græshoppe - og tilnavnet Græshoppebroen kom helt naturligt springende.

Kunstnerisk udsmykning ad flere omgange har forvandlet Karrebæksmindebroen til en gigantisk græshoppe. Foto: Beethoven9/Wikimedia Commons

I 2005 blev der føjet yderlige til græshoppe-looket, da kunstneren Lizette Rosager forsynede Græshoppebroen med dens karakteristiske ”ansigt”, der består af omkring 1000 kilo kobber.

Senest har broen fået nyt dæk af træ samt en omgang sandblæsning og maling i efteråret 2020, så den er helt klar til at stråle turisterne i møde. Karrebæksminde og Enø er nemlig et populært ferieområde, og havnen ved kanalen er det helt rette sted at nyde en fiskefrikadelle med udsigt til den spøjse bro.

På Enø kan man nyde sandstranden, men en del af øen er også udpeget til internationalt naturbeskyttelsesområde med naturtyper som strandenge og overdrev. Man kan desuden vandre en flot tur på trampestien på klinten.

Brosvinget, 4736 Karrebæksminde.

Annonce

DEN GENFUNDNE BRO

En af landets flotteste broer fra jernbanens barndom poserer over Gudenåen i et skovområde tæt på den østjyske by Vestbirk. Men selv om stålgitterbroen fra 1899 har stået her længe, har den levet et skjult liv i mange år.

I næsten 90 år var broen nemlig gemt væk inde i en dæmning, men i 2014 blev den gravet fri og restaureret. Mange kommer i dag forbi for at se ”giraffen”, og den 13,4 meter høje bro er da også et ganske imponerende syn. Faktisk var broen på opførelsestidspunktet Nordens højeste stålgitterbro.

Den gamle jernbanebro over Gudenåen tæt på Vestbirk, som den tog sig ud, da den endnu var i brug. Billedet kan ses på en planche ved broen. Foto: Laura Kjestrup Nielsen

Men det er ikke kun broen, der er tiltrækkende. Omgivelserne ved den brusende å og de nærliggende søer indbyder nemlig til en vandre- eller cykeltur. Det smukke landskab er samtidig et stykke industrihistorie, idet både Bredvad Sø, Naldal Sø og Vestbirk Sø er skabt gennem opstemning af Gudenå i 1920’erne, så man kunne udnytte vandkraften til elproduktion.

Brobygning

Alt i alt er der mere end 6000 broer i Danmark. Mange er små og går over bække og åer, men en hel del er store og fører over fjorde, sunde og bælter.

1930’erne var et årti, hvor der blev bygget særligt mange betydningsfulde broer i Danmark, og den første bro over Lillebælt var tidens største byggeprojekt.

Med indvielsen af Storebæltsbroen i 1998 og Øresundsforbindelsen blot to år senere fik Danmark for alvor markeret sig på bro-entusiasternes verdenskort.

Fremtidens store broprojekt i Danmark bliver givetvis en bro over Kattegat via Samsø, der skal aflaste trafikken over Fyn og samtidig give betydelig kortere rejsetid mellem Aarhus-området og København. Om og hvornår forbindelsen bliver en realitet er dog fortsat uklart.

Det er oplagt at følge et stykke af naturstien gennem området. Stien er anlagt på den nedlagte jernbanestrækning hele vejen mellem Silkeborg og Horsens, der i sin tid var kendt som ”Danmarks smukkeste jernbane”. Og man kan faktisk stadig få en togoplevelse her, for et lille stykke af banen mellem Bryrup og Vrads er bevaret som veteranjernbane.

Vestbirkvej 2A, 8740 Brædstrup.

Annonce

RAVNINGBROEN

For godt 1000 år siden blev der opført en 760 meter lang og 5 meter bred bro over Vejle Ådal. Den mægtige konstruktion fra vikingetiden under Harald Blåtand blev delvis udgravet i 1970’erne, men en del af broen ligger stadig gemt under jordoverfladen.

På den gamle Ravning Station er der en lille udstilling om broen, hvor man kan se nogle af de konserverede egetræsstolper. Desuden kan man kigge nærmere på en rekonstruktion af brofæstet, hvis man følger stien på tværs over ådalen. Her går man lige præcis der, hvor vikingernes bro i sin tid førte over.

Rekonstruktionen af brofæstet giver et lille indblik i den imponerende byggebedrift, som vikingerne udførte med anlæggelsen af Ravningbroen i Vejle Ådal. Foto: Laura Kjestrup Nielsen

Vejle Ådal er desuden i sig selv et oplagt udflugtsmål. Den brede dal skærer sig som en lang grøn kile gennem landkortet og her er adskillige afmærkede vandreruter - for eksempel til udsigtspunktet Runkenbjerg.

Desuden man også få sig en stor udendørs kunstoplevelse i området. Få kilometer fra Ravningbroen finder man nemlig Tørskind Grusgrav, der er omdannet til skulpturpark og byder på ni monumentale landskabsskulpturer skabt af den berømte danske billedhugger Robert Jacobsen og franske Jean Clareboudt.

Ravningvej 25, 7182 Bredsten.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce