Annonce
Aarhus

Udskældt trafikløsning ændres: Usynlig cykelsti langs havnen bliver synlig

Hvor begynder cykelstien og hvor slutter den? Trafikløsningen med 'shared space' langs havnefronten i Aarhus har skabt forvirring. Nu kommer der en løsning på problemer. Foto: Axel Schütt
Det skal fremover gøres mere synligt, hvor cykelstien langs Aarhus' nye havnefront er placeret. Der kommer også ændringer for letbanen på strækningen.

AARHUS: En af de mest udskældte trafikløsninger i Aarhus - nemlig cykelstien langs med Havnepladsen - skal laves om.

Cykelstien langs havnen er tænkt som en del af en ny supercykelsti mellem Riis Skov og Marselisborg-skovene, men udover navnet er der ikke meget super over cykelstien, der her i avisen blandt andet er blevet kritiseret i talrige artikler og læserbreve.

Kritikken er oftest gået på, at cykelstien er for dårligt markeret, hvilket gør den svær at få øje på. Resultatet er, at der ofte hersker kaotiske tilstande på strækningen, hvor cyklister må kæmpe om pladsen sammen med fodgængere, knallertkører og biler.

Det skal der laves om på, forklarer rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V).

- Det tager blot få minutter en mandag morgen at konstatere, at den nuværende løsning ikke fungerer. Jeg er glad for, at vi har fundet en trafiksikker løsning, hvor det bliver tydeligt for alle trafikanter, hvordan man skal færdes. Samtidig er det en løsning, som ikke skæmmer det æstetiske udtryk i området, forklarer rådmanden.

Området langs havnefronten er i dag et såkaldt shared space (delt rum). Cykelstien er i dag markeret med diskrete vejsøm, som nu bliver suppleret med optegnede cykelbaner og cykelsymboler - en løsning der allerede findes på Europa Plads.

Annonce
Der var på et tidspunkt forslag om at asfaltere cykelstien for at gøre den mere synlig. Valget er i stedet endt med denne løsning, hvor cykelstien bliver tegnet op. Illustration: Aarhus Kommune

Løsningen fungerer ikke

Bünyamin Simsek forklarer til Århus Stiftstidende, at der i udgangspunktet var et velmenende håb om, at de forskellige trafikanter ville tage hensyn til hinanden og at shared space-konceptet derfor ville fungere efter hensigten.

- Vi kan nu se, at der ofte opstår farlige situationer på stedet, så nu skal vi handle. Løsningen fungerer ikke i virkeligheden.

Der var i september 2018 forslag om at asfaltere cykelstien for på den måde tydeligere at markere den. Den løsning vil rådmanden på ingen måde være med til.

- Vi kunne være mere skarpe og markere den tydeligere, men vi har brugt mange penge på den nye havnefront, og jeg synes ikke, vi skal til at asfaltere på strækningen. Nu markerer vi cykelstien og håber og tror, at det er nok, siger Bünyamin Simsek, der generelt opfordrer trafikanterne til at tage mere hensyn til hinanden.

Også ændringer for letbanen

Det er imidlertid ikke kun cykelstien, der har givet trafikale problemer langs havnefronten.

Letbanens strækning langs havnen er også en del af det delte rum i området. Løsningen har vist sig at skabe utryghed hos letbaneførerne og uopmærksomhed fra cyklister og bilister har i mindst et par tilfælde resulteret i sammenstød mellem et letbanetog og andre trafikanter.

Fremover skal letbanen have førsteprioritet på strækningen.

Ifølge Anne Høgh Vinter, der er ingeniør hos Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, bliver det en fysisk ændring, der skal markere, at letbanen har førsteprioritet.

- Det er dog endnu ikke afgjort, hvilken fysisk markering, der bliver tale om, forklarer Anne Høgh Vinter.

Bünyamin Simsek har lige nu ingen bud på, hvilken løsning det ender med for at give letbaneførerne mere sikkerhed.

Illustration: Aarhus Kommune

Pullerter skal holde bilister ude

For helt at få bugt med det trafikale kaos i området, bliver der samtidig opsat sænkbare pullerter på Hack Kampmanns Plads.

De skal forhindre bilister uden ærinde i at forvilde sig ind i området.

Ifølge Anne Høgh Vinter bliver pullerterne etableret i området lige omkring Toldboden.

Arbejdet med at udføre forandringerne på og omkring Havnepladsen begynder i efteråret, når Østjyllands Politi har godkendt de sidste detaljer i projektet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Danmark For abonnenter

Offer for mishandling i sms: 'Hey, far! Jeg har brug for din hjælp nu'

Annonce