Annonce
Sport

Manchester City udelukkes fra europæisk fodbold i to år

Gleb Garanich/Reuters

Manchester City bliver straffet hårdt for brud på Uefas Financial Fair Play-regler.

Manchester City udelukkes fra europæiske klubturneringer i to år og får en bøde på 30 millioner euro (224 millioner kroner) for brud på reglerne om Financial Fair Play (FFP).

Annonce

Det oplyser Det Europæiske Fodboldforbund (Uefa) fredag i en pressemeddelelse.

Straffen gælder i sæsonerne 2020/2021 og 2021/2022.

Det er The Club Financial Control Body (CFCB), som har efterforsket sagen.

CFCB er det organ i Uefa, der dømmer i de sager, hvor fodboldklubber er under mistanke for at have forbrudt sig mod FFP-reglerne.

Ifølge CFCB har Manchester City begået alvorlige brud på FFP-reglerne ved blandt andet at overdrive klubbens sponsorindtægter mellem 2012 og 2016.

FFP er en forkortelse for Financial Fair Play, og reglerne handler blandt andet om, at klubber skal have orden i økonomien, og at gælden ikke må overstige en bestemt grænse over en flerårig periode.

Klubberne må ikke bruge flere penge, end de tjener, er grundidéen bag de finansielle spilleregler.

Man vil undgå, at budgetter og forbrug eskalerer, så bundløs gæld og konkurser bliver en realitet blandt fodboldklubberne.

Ifølge efterforskningen har Manchester City fejlinformeret Uefa i forhold til gæld, økonomi og indtægter i perioden fra 2012 til 2016.

Manchester City har reageret på straffen ved at meddele, at klubben snarest muligt vil appellere dommen til Den Internationale Sportsdomstol (CAS).

- Manchester City er skuffet, men ikke overrasket over udmeldingen fra Uefa, skriver City på klubbens hjemmeside.

Den engelske klub fortæller, at den hele tiden havde regnet med at anke sagen til en instans uden for Uefa.

Manchester City mener at have nok dokumentation til at bevise klubbens uskyld i sagen og håber nu på hjælp fra CAS.

Tidligere har Manchester City også klaget til CAS, da klubben forsøgte at få sagen stoppet.

Klubben var utilfreds med, at Uefa sendte sagen videre til CFCB til at begynde med. Men CAS afviste Citys appel om at stoppe sagen og lod den blive efterforsket til bunds.

Manchester City hævder, at Uefas chefefterforsker allerede i december 2018 udtalte sig om, hvilke sanktioner han så for sig.

Og udtalelserne kom, før efterforskningen blev indledt, lød anken fra City, som stadig brokker sig over forløbet.

- Dette er en sag indledt af Uefa, behandlet af Uefa og afgjort af Uefa.

- Når denne forudindtagede proces nu er overstået, vil klubben søge en upartisk dom så hurtigt som muligt og vil derfor i første omgang bringe sagen for CAS, skriver City fredag.

Det er lækkede dokumenter fra whistleblowerplatformen Football Leaks, som blev bragt af det tyske magasin Der Spiegel, der er årsag til, at sagen er opstået.

Det er ikke første gang, at City er straffet for brud på FFP-reglerne. I maj 2014 blev klubben straffet med en bøde på 60 millioner euro og fik reduceret truppen i Champions League.

Ifølge AFP vil nummer fem i Premier League få en plads i Champions League i næste sæson, hvis City ender i top-4, og dommen ikke bliver ændret af CAS. Lige nu indtager Sheffield United pladsen som nummer fem.

I den nuværende sæson i Champions League er Manchester City nået til ottendedelsfinalen.

Her møder klubben Real Madrid i to opgør. Den første kamp spilles 26. februar i Madrid, og der er returkamp i Manchester 17. marts.

/ritzau/

Læs mere om Manchester Citys reaktion på straffen på klubbens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce