Annonce
Aarhus

Uenig i ny politisk linje: Byrådsmedlem forlader Liberal Alliance

Almaz Mengesha bliver fremover løsgænger i Aarhus Byråd. Foto: Axel Schütt
Almaz Mengesha kan ikke se sig selv i en kommende politisk linje, hvor Liberal Alliance i udpræget grad skal fungere som "bidsk liberal vagthund". Derfor bliver hun løsgænger i Aarhus Byråd.

AARHUS: Liberal Alliances ene medlem af Aarhus Byråd - Almaz Mengesha - har meldt sig ud af partiet og bliver fremover løsgænger i byrådet. Det sker, fordi hun ikke kan se sig selv som en del af et parti, der fremover først og fremmest skal fungere som en "bidsk liberal vagthund".

Det fortæller hun i en pressemeddelelse søndag aften.

Årsagen til bruddet med partiet skal findes i de ændringer, der er lagt op til, efter at Alex Vanopslagh er ny politisk leder af Liberal Alliance. Han har her meldt ud, at partiet fremover først og fremmest skal fungere som "bidsk liberal vagthund".

- Jeg kunne godt lide profilen under den tidligere ledelse, hvor man indgik kompromiser for at opnå resultater, forklarer Almaz Mengesha til Århus Stiftstidende.

Hun er sådan set ikke uenig i, at det kan være fornuftigt, at Liberal Alliance igen får et mere ideologisk præg. Hun har bare svært ved at se sig selv som en del af det.

- Det er nok rigtigt at gå i den retning, men der er bare ikke overensstemmelse mellem mig og den nye linje. Jeg kunne se mere perspektiv i linjen under Anders Samuelsen, siger hun.

Annonce
Med Almaz Mengeshas farvel til Liberal Alliance, er partiet ikke længere repræsenteret i Aarhus Byråd. Foto: Jens Thaysen

Pragmatisme

Almaz Mengeshas tilgang til det politiske arbejde var med egne ord præget af en pragmatisme, hvor ideologien aldrig er en absolut størrelse. Under Anders Samuelsens ledelse var der mere plads til en pragmatisk tilgang til den politiske dagsorden. En dagsorden, der også italesatte partiets sociale politik.

- Da jeg besluttede at stille min person til rådighed for LA, havde jeg en stærk politisk vision om at skabe en bredde i partiet som en troværdig kandidat med personlig erfaring som en del af minoritetsgruppen og med en faglig baggrund indenfor det socialpolitiske område. Mit klare mål var at vise, at partiet også har en stærk socialpolitisk dagsorden.

Efter et katastrofalt folketingsvalg, hvor Liberal Alliance mistede ni ud af 13 mandater, valgte Anders Samuelsen dagen efter at trække sig som politisk leder af partiet. Ind som ny politisk leder kom Alex Vanopslagh, der straks lagde op til en mere ideologisk linje.

- Det er vigtigt for partiets troværdighed, at dets medlemmer kan se sig selv i den nye rolle, hvor partiet, med partiets egne ord, skal fungere som en "bidsk liberal vagthund". Jeg finder det mest rigtigt, at den nye ledelse har de rigtige mennesker om bord, når den i løbet af efteråret skal udvikle den nye politiske retning for partiet, og jeg er i den forbindelse kommet frem til, at jeg ikke er den rigtige til det arbejde, forklarer Almaz Menghesha.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce