Annonce
Østjylland

Uforstående Memphis Mansion-ejer om Visit Randers: Hvorfor har vi overhovedet diskussionen?

Henrik Knudsen, Memphis Mansion, taler for at bevare Visit Randers. Arkivfoto: Lars Rasborg
Henrik Knudsen, der driver en af Randers' største turistattraktioner, advarer stærkt mod at lukke det lokale turistbureau og lade Aarhus overtage. - Jeg vil gerne spørge politikerne, hvorfor vi overhovedet har diskussionen? For så er de da ikke deres ansvar bevidst, siger han.

Randers: Spørger man en af de store spillere, når det gælder turismeattraktioner i Randers, Henrik Knudsen fra Memphis Mansion, om han ser en fordel i at lade Visit Aarhus overtage turismeudviklingen i Randers, er svaret et klart og rungende:

- Nej.

- Vi er fra Randers, og vi er landets sjettestørste by, og selvfølgelig skal vi da have vores eget turistkontor. Folk skal da ikke ringe til Aarhus, hvis de skal noget i Randers. Lokalpolitikerne er en kende naive, hvis de tror, at Visit Aarhus vil nævne noget som helst fra Randers, såsom Randers Regnskov eller i al ubeskedenhed vores eget lille etablissement for turisterne, før de har nævnt Den Gamle By, Aros og Tivoli Friheden, siger Henrik Knudsen.

Og det forstår han sådan set godt:

- For medarbejderne i Visit Aarhus har jo folk fra deres turistattraktioner stående og ånde dem i nakken, hvis ikke de sender turisterne hen til dem. Sådan vil det jo være, siger han.

Han anbefaler derfor, at byrådet bakker op om Visit Randers.

- Hvis der er det mindste, kan folk altid ringe til Anne-Mette Knattrup og hendes dejlige medarbejdere, og så bliver det løst, siger Henrik Knudsen.

Han vil gerne spørge byrådet om, hvad det tror, at Randers får ud af at lukke Visit Randers.

- Er det for at spare, eller tror de for alvor på, at de får mere for pengene og bedre vilkår ved at flytte det til Aarhus? Det giver vist svaret i sig selv, siger Henrik Knudsen.

- Jeg forstår faktisk slet ikke, hvorfor vi overhovedet har diskussionen. For så er lokalpolitikerne da ikke deres ansvar bevidst, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Sport

Kyniske Skjern vandt for syvende kamp i træk over Århus Håndbold

Annonce