Annonce
Aarhus

Ugens butik: En rullende cykelsmed

Den tidligere TDC-kabelvogn er indrettet som et lille men effektivt værksted, hvor der lige er plads til en cykel, værktøjet, reservedele og en kaffemaskine.

Hvis man ringer til Det Mobile Cykelværksted, får man besøg indenfor 24 timer. Det skal være nemt og hurtigt for cyklisterne.

Reparation på stedet: Morten Sandberg har i en årrække tænkt på at blive mobil cykelsmed. Efter han måtte undvære sin egen cykel i en hel uge, fordi den skulle have et ti minutters serviceeftersyn hos en meget travl cykelhandler, rykkede han på sin idé.

Annonce
Morten Sandberg slår sin markise ud og sætter cyklerne op i et medbragt stativ. Så er han klar til at arbejde i det fri. Den tidligere TDC-kabelvogn er indrettet som et lille men effektivt værksted, hvor der lige er plads til en cykel, værktøjet, reservedele og en kaffemaskine.

»Man behøver ikke undvære sin cykel i dagevis, fordi den skal repareres eller serviceres. En lapning tager et øjeblik og kan måske ordnes der, hvor cyklen blive flad. Så man er fri for at slæbe rundt på den,« siger Morten Sandberg.

Sandberg Cykler

  • Sandbergcykler.dk ved Morten Sandberg, Holmegårdsvej 1,
  • 8270 Højbjerg
  • Tlf: 42 94 43 42
  • www.sandbergcykler.dk
  • Skriv din bestilling ind i skemaet på hjemmesiden - eller ring
  • Åbningstider
  • Mandag ? fredag kl. 8.00 ? 17.00, Lørdag ifølge aftale
  • Ugeplan:
  • Mandag kl. 13-17.30 Stationen i Hjortshøj
  • Tirsdag kl. 08-15 VIA Univercity, Ceres Allé
  • Onsdag kl. 11-17.30 Super Brugsen i Kolt
  • Torsdag kl. 11-17.30 Veri Center, Risskov
Morten Sandberg har både været restaurationschef på Falsled Kro, fritidskok og pædagog. Nu er hans hang til mekanikeropgaver blevet fast arbejde.

Han har købt en af TDCs kabelvogne. En lille bus, der er indrettet som værksted med arbejdsbord, reoler med rummelige og skridsikre kasser til reservedele, plads til at man kan reparere en cykel, og varme, så han kan arbejde på det lillebitte bus-værksted om vinteren. Plus en kaffemaskine og et kasseapparat. Og cykelsmeden er rullende.

En fiks markise på siden af bussen og et stativ, der står på jorden, som cyklerne kan hænge i, gør det muligt for Morten Sandberg at arbejde ude i det fri både i høj sol og regnvejr. Det holder han meget af. Og det gør ham synlig i gadebilledet.

Da Stiften ringede efter ham, fordi vi stod med en punkteret cykel i Åbyhøj, inspirerede det en nabo til at komme ud med to cykler, som også lige skulle fikses.

Kunder i kø

»Folk står i kø og venter på mig, når jeg to faste dage om ugen tager til Hasselager og Hjortshøj. De er bare glade for at kunne komme i nærheden af en cykelmekaniker,« siger Morten Sandberg på klingende fynsk.

Selv om han har boet halvdelen af sit 51-årige liv i Aarhus, fornægter hans fynske fortid sig ikke. Med både et job som restaurationschef på Falsled Kro, en periode med mad ud af huset på hobbyplan og en lang årrække som socialpædagog i bagagen spænder mekanikeren vidt. Det tekniske har han haft i fingrene, siden han som dreng kørte ræs og makkede med knallerter og crossere.

»Jeg har brugt værkstedsarbejdet meget i mit socialpædagogiske arbejde. En af »mine drenge« er siden blevet cykelmekaniker med et flot 10-tal til eksamen. Ham spørger jeg, hvis jeg står med en teknisk udfordring,« griner den milde og fingersnilde mand, da han står i Åbyhøj.

På et øjeblik har han kørt sin markise ud og hængt den flade cykel op i sit stativ. Og nogle få minutter senere er den fikset.

Han opdager, at bremserne sider forkert, og at en bremseklods er slidt fuldstændig skæv, så den fikser han også lige.

Det viser sig, at der står endnu en cykel i vores garage. En metalcykelkurv på den er irriterende skæv og umulig at rette. Det ordner Morten Sandberg. Og så er det, at naboen kommer forbi med en cykel, der har stået ubrugt i to år, fordi nøglen til den er blevet stjålet.

»Cyklen er vist kun 42 kroner værd i dag, men god nok, hvis man skal på værtshus og gerne vil sikkert hjem,« mener naboen, som et øjeblik efter også kommer med sønnens cykel, hvor kæden sider uhjælpeligt fast.

Vi er glade på villavejen, da Det Mobile Værksted ruller videre. En lapning koster 90 kroner inklusive kørsel. Hvilket er helt rimeligt.

Kørestole og el-cykler

Morten Sandberg findes nogle faste steder i byen hen over ugen. Blandt andet i Hjortshøj, Hasselager, ved Via University og Veri Centeret, der ikke længere har en cykelforhandler.

Indimellem kører han ud til kunderne privat.

Når det til vinter bliver koldt og vådt at være på farten, vil mekanikeren prøve at supplere med opgaver på blandt andet lokalcentrene. Han kan reparere kørestole, rollatorer og el-cykler.

»En række daginstitutioner i byen har el-cykler, som de kører ungerne rundt i. Det er dyrt og besværligt at få el-cyklerne fikset. Nogle af forhandlerne skal have 600 kroner bare for at rykke ud. Det kan jeg gøre billigere,« lover Morten Sandberg, der ikke vil udelukke, at han en dag åbner et værksted på en fast adresse.

Cyklende cykelsmed

Næste skridt i hans forretningsplan ser dog ud til at blive en assistent i form af Morten Sandbergs søn.

»Vi taler om at lave en el-longjohn, som han kan køre rundt på i centrum og fikse folks cykler lige der, hvor de er,« forklarer cykelsmeden, der synes, at vi skal agere så miljørigtigt som muligt. Og at en cyklende cykelsmed må være det helt rigtige, når det kan lade sig gøre.

Det Mobile Cykelværksted hedder også Sandberg Cykler.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce