Annonce
Aarhus

Ugens butik: En rullende cykelsmed

Den tidligere TDC-kabelvogn er indrettet som et lille men effektivt værksted, hvor der lige er plads til en cykel, værktøjet, reservedele og en kaffemaskine.

Hvis man ringer til Det Mobile Cykelværksted, får man besøg indenfor 24 timer. Det skal være nemt og hurtigt for cyklisterne.

Reparation på stedet: Morten Sandberg har i en årrække tænkt på at blive mobil cykelsmed. Efter han måtte undvære sin egen cykel i en hel uge, fordi den skulle have et ti minutters serviceeftersyn hos en meget travl cykelhandler, rykkede han på sin idé.

Annonce
Morten Sandberg slår sin markise ud og sætter cyklerne op i et medbragt stativ. Så er han klar til at arbejde i det fri. Den tidligere TDC-kabelvogn er indrettet som et lille men effektivt værksted, hvor der lige er plads til en cykel, værktøjet, reservedele og en kaffemaskine.

»Man behøver ikke undvære sin cykel i dagevis, fordi den skal repareres eller serviceres. En lapning tager et øjeblik og kan måske ordnes der, hvor cyklen blive flad. Så man er fri for at slæbe rundt på den,« siger Morten Sandberg.

Sandberg Cykler

  • Sandbergcykler.dk ved Morten Sandberg, Holmegårdsvej 1,
  • 8270 Højbjerg
  • Tlf: 42 94 43 42
  • www.sandbergcykler.dk
  • Skriv din bestilling ind i skemaet på hjemmesiden - eller ring
  • Åbningstider
  • Mandag ? fredag kl. 8.00 ? 17.00, Lørdag ifølge aftale
  • Ugeplan:
  • Mandag kl. 13-17.30 Stationen i Hjortshøj
  • Tirsdag kl. 08-15 VIA Univercity, Ceres Allé
  • Onsdag kl. 11-17.30 Super Brugsen i Kolt
  • Torsdag kl. 11-17.30 Veri Center, Risskov
Morten Sandberg har både været restaurationschef på Falsled Kro, fritidskok og pædagog. Nu er hans hang til mekanikeropgaver blevet fast arbejde.

Han har købt en af TDCs kabelvogne. En lille bus, der er indrettet som værksted med arbejdsbord, reoler med rummelige og skridsikre kasser til reservedele, plads til at man kan reparere en cykel, og varme, så han kan arbejde på det lillebitte bus-værksted om vinteren. Plus en kaffemaskine og et kasseapparat. Og cykelsmeden er rullende.

En fiks markise på siden af bussen og et stativ, der står på jorden, som cyklerne kan hænge i, gør det muligt for Morten Sandberg at arbejde ude i det fri både i høj sol og regnvejr. Det holder han meget af. Og det gør ham synlig i gadebilledet.

Da Stiften ringede efter ham, fordi vi stod med en punkteret cykel i Åbyhøj, inspirerede det en nabo til at komme ud med to cykler, som også lige skulle fikses.

Kunder i kø

»Folk står i kø og venter på mig, når jeg to faste dage om ugen tager til Hasselager og Hjortshøj. De er bare glade for at kunne komme i nærheden af en cykelmekaniker,« siger Morten Sandberg på klingende fynsk.

Selv om han har boet halvdelen af sit 51-årige liv i Aarhus, fornægter hans fynske fortid sig ikke. Med både et job som restaurationschef på Falsled Kro, en periode med mad ud af huset på hobbyplan og en lang årrække som socialpædagog i bagagen spænder mekanikeren vidt. Det tekniske har han haft i fingrene, siden han som dreng kørte ræs og makkede med knallerter og crossere.

»Jeg har brugt værkstedsarbejdet meget i mit socialpædagogiske arbejde. En af »mine drenge« er siden blevet cykelmekaniker med et flot 10-tal til eksamen. Ham spørger jeg, hvis jeg står med en teknisk udfordring,« griner den milde og fingersnilde mand, da han står i Åbyhøj.

På et øjeblik har han kørt sin markise ud og hængt den flade cykel op i sit stativ. Og nogle få minutter senere er den fikset.

Han opdager, at bremserne sider forkert, og at en bremseklods er slidt fuldstændig skæv, så den fikser han også lige.

Det viser sig, at der står endnu en cykel i vores garage. En metalcykelkurv på den er irriterende skæv og umulig at rette. Det ordner Morten Sandberg. Og så er det, at naboen kommer forbi med en cykel, der har stået ubrugt i to år, fordi nøglen til den er blevet stjålet.

»Cyklen er vist kun 42 kroner værd i dag, men god nok, hvis man skal på værtshus og gerne vil sikkert hjem,« mener naboen, som et øjeblik efter også kommer med sønnens cykel, hvor kæden sider uhjælpeligt fast.

Vi er glade på villavejen, da Det Mobile Værksted ruller videre. En lapning koster 90 kroner inklusive kørsel. Hvilket er helt rimeligt.

Kørestole og el-cykler

Morten Sandberg findes nogle faste steder i byen hen over ugen. Blandt andet i Hjortshøj, Hasselager, ved Via University og Veri Centeret, der ikke længere har en cykelforhandler.

Indimellem kører han ud til kunderne privat.

Når det til vinter bliver koldt og vådt at være på farten, vil mekanikeren prøve at supplere med opgaver på blandt andet lokalcentrene. Han kan reparere kørestole, rollatorer og el-cykler.

»En række daginstitutioner i byen har el-cykler, som de kører ungerne rundt i. Det er dyrt og besværligt at få el-cyklerne fikset. Nogle af forhandlerne skal have 600 kroner bare for at rykke ud. Det kan jeg gøre billigere,« lover Morten Sandberg, der ikke vil udelukke, at han en dag åbner et værksted på en fast adresse.

Cyklende cykelsmed

Næste skridt i hans forretningsplan ser dog ud til at blive en assistent i form af Morten Sandbergs søn.

»Vi taler om at lave en el-longjohn, som han kan køre rundt på i centrum og fikse folks cykler lige der, hvor de er,« forklarer cykelsmeden, der synes, at vi skal agere så miljørigtigt som muligt. Og at en cyklende cykelsmed må være det helt rigtige, når det kan lade sig gøre.

Det Mobile Cykelværksted hedder også Sandberg Cykler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce