Annonce
Kultur

Uhørt miks: Ung dansker blander sig med mastodonter på Aros

Helene Nymann er kommet i fornemt selskab på Aros. Pr-foto
Aros' folk fik øje på en dansk kunstner i New York. Hun har flere udstillinger på vej i Arhus.
Annonce

AARHUS: Helene Nymann. Læg mærke til navnet. Den 36-årige danske kunstner er kommet med blandt verdensnavne i den udstilling, som kunstmuseet Aros i Aarhus netop nu viser. Den handler om mytologier og myter.

Hendes medvirken svarer næsten til situationen, da den danske fodboldspiller Martin Braithwaite kom til at spille for Barcelona.

- Jeg er stolt og glad og forstår næsten ikke, at jeg er kommet med på udstillingen. Tilmed kun er to kvinder med i den del af udstillingen, som indeholder de ældste værker. Den anden er Leni Riefenstahl, som deltager med en film om Hitler, siger Helene Nymann.

Hun er uddannet i Sverige, på Malmø Kunstakademi, og hendes værk på Aros, en 4 minutter og 26 sekunder lang video med lyd er lavet umiddelbart efter, i 2015. "Head on my Dear" hedder den og handler om myten om Medusa.

Helene Nymann, Medusa og udstillingen

  • Helene Nymann er 36 år, bor i København og studerer antropologi på Aarhus Universitet. I samarbejde med Kunsthal Aarhus er hun i færd med en ph.d.
  • Hendes værk "Head on my Dear" er med som et af 70 værker i udstillingen "Mythologies - The Beginning and End of Civilizations" på Aros Aarhus Kunstmuseum.
  • Udstillingen kan ses til 18. oktober.
  • Åbningstider: Mandag-fredag 10-21, lørdag-søndag 10-17.

  • Myten om Medusa har haft mange betydninger. Hun var en af tre gorgonsøstre. I tidlige versioner var hun så smuk, at havguden Neptun (Poseidon) voldtog hende i gudinden Minervas (Athenas) tempel. Det gjorde Minerva så rasende, at hun straffede Medusa med slangehår og forførelse til en fjern ø. Alle, der så hende, ville blive forvandlet til sten.
Annonce

Set i New York

- Det er omkring et år siden, jeg havde en udstilling som den første danske kvinde på New Museum i New York. Det var her, folkene fra Aros opdagede værket og spurgte om et møde, forklarer Helene Nymann.

Hun havde sidste sommer en udstilling i Kunsthal Aarhus.

Og det er blevet til mere end det i det århusianske. Hun bor på Nørrebro i København, men er i færd med at uddanne sig til antropolog på Aarhus Universitet samtidig med, at hun skaber sin kunst. Lige nu er hun i gang med en ph.d., som laves sammen med Kunsthal Aarhus. Det betyder, at hun inden udgangen af 2021 viser tre udstillinger i den århusianske kunsthal i J.M. Mørks Gade.

Annonce

Derfor er hun med

Men hvorfor har Aros Helene Nymanns værk med blandt verdenskunstnere fra flere årtier i udstillingen "Mythologies - The Beginning and End of Civilizations"?

- Fordi det er en fremragende samtidig fortolkning af Medusa-myten, en fortolkning af den kvinderolle, som Medusa er blevet billede på, forklarer kunsthistoriker Jakob Vengberg Sevel, der er kurator på udstillingen om myterne, og som så værket i New York dengang.

Han siger videre:

- Medusa mytologien er en af de mest genkendelige mytologiske fortællinger, og de fleste kender den, selv om de måske ikke selv har læst den. Det er en fascination af den kvinderolle, som Medusa repræsenterer, en sensuel forførende og farlig kvinde. En del af udstillingen handler netop om, hvordan kvinderollen er blevet skabt gennem mytologiens billeder af kvinder. Her er Medusa et billede på en farlig, forførende, men også aktivt handlende kvinde, som samfundet har måttet holde nede.

Helene Nymanns Medusa-værk "Head on my Dear". Foto: Aros/Jens Henrik Daugaard
Annonce

Lukkede øjne

Helene Nymanns Medusa-værk, "Head on my Dear" er et ansigt, og det tilhører hendes veninde.

Jakob Vengberg Sevel:

- Det viser netop ikke Medusas hoved som skrækindjagende monstrøst, men snarere som drømmende og smukt. Når vi ser det, opdager vi først langsomt værkets relation til Medusa-myten, når blikket følger kameraets panorering til den hånd, der holder i hovedets viltre hår, der vel at mærke består af nutidige plastslanger og ledninger. Figuren er ikke skræmmende, for øjnene er lukkede.

Og hvorfor er de det?

- Fordi de, der ser den, selv skal fortolke. Man skal forestille sig, hvad der er inde i hendes hoved. Hver enkelt skal danne sin egen myte og fortælling, forklarer Helene Nymann.

Værket "Head on my Dear" bliver vist på en skærm. Foto: Aros/Jens Henrik Daugaard
Annonce

Fortolk selv

- Vi har alle et forhold til myter og mange har et til Medusa. Mit værk er et maleri i bevægelse, et billede, der kommer og går. Myter bliver taget op og glemt og kommer igen. Medusa er blevet fortolket og analyseret af så mange. Derfor bevæger ansigtet sig. Der bliver skabt nye associationer og tanker, og nye ting kommer i hukommelsen. Det er forskellige billeder hver gang. Rytmen er den samme, men tankerne forandrer sig inde i folks hoveder, siger kunstneren videre.

Helene Nymanns ph.d.-afhandling handler om hukommelse, og det gjorde hendes udstilling "Ars Memoria – Memes For Imagination"i Kunsthal Aarhus også.

Hun undersøger for eksempel, hvad der sker med os, når vi holder op med at huske telefonnumre og andre oplysninger, fordi vi bare henter dem i mobiltelefonen eller computeren? Mister vi hukommelse, eller …?

Helene Nymann i Kunsthal Aarhus sidste år. Foto: Axel Schütt
Annonce

Springbræt

Jacob Fabricius, direktør i Kunsthal Aarhus, siger om Helene Nymann:

- Hendes udstilling hos os var mega flot. Det er dejligt, at vi som en meget lille institution - som Kunsthal Aarhus er - i det store museumslandskab kan være med til at skaffe kunstnere og forskere ind og videre til museerne. Det er dejligt, at hun udstiller på Aros. Så får endnu flere folk glæde af de æstetiske undersøgelser, som fonde og universitet støtter op om.

Helene Nymann med et af værkerne i sidste års udstilling i Kunsthal Aarhus. Foto: Axel Schütt
Annonce

En tankeleg

Ph.d.-afhandlingen skal efter planen være overstået i december 2021, men hun har travlt, for hun laver kunst samtidig.

I den århusianske kunsthal viste hun blandt andet en video på ti minutter, optaget i hendes barndomshjem i Dyssegård ved København. Forældrenes hus var strippet for inventar, og oven på billederne var lagt fugle og figurer, meget smukt og tankevækkende.

- Det passede fantastisk med, at mine forældre ville flytte ud af huset efter 35 år, så da hele inventaret var væk, kunne jeg lave optagelserne, siger Helene Nymann.

Hun har blandt andet en fortid som fotomodel, inden hun uddannede sig på Malmø Kunstakademi og Goldsmiths University i London. Kort tid har hun været assistent for den danske kunstner Jesper Just i New York. Udstillingen i Kunsthal Aarhus kaldte hun et hukommelsespalads, en slags tankeleg til en bedre hukommelse.

- Vores viden er påvirket af den digitale onlinestimulering. Vi bestemmer ikke nødvendigvis selv, hvad vi vil huske, siger Helene Nymann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce