UHD-anmeldelse: Lego klarer den svære 2’er

Pr-foto

UHD: I "Lego Filmen 2" spoler vi tiden fem år frem, siden alt var super-duper for Emmet, Graffititøsen og alle de andre. Nu lever vennerne et barskt og hårdt liv i Apokalypseby, hvor de er i konstant konflikt med mystiske invaderende fra Systargalaksen. Ja, drengen med den livlige fantasi i etteren er blevet mere rå, og hans lillesøster vil lege med. "Lego Filmen 2" er en sjov og velfortalt opfølger på den fremragende original, uden at den når helt samme højder.

Filmen er nu ude på en flot UHD-udgivelse, hvor de mangefarvede verdener med al deres glitter og laserskud kommer til deres ret. Der er HDR i 2K, dog ingen Dolby Vision, og "Lego Filmen 2" hører visuelt til i toppen blandt de animationsfilm, jeg har set på UHD. Soundtracket i "Lego Filmen 2" består af en stribe ørehængere, især én sang, der netop sigter efter dette, og det udnytter UHD-udgivelsen med sit Dolby Atmos-soundtrack. Bassen er en smule svag under eksplosioner og sange, men det er ikke nok til at skæmme den samlede oplevelse.

Ekstramaterialet på UHD-udgivelsen rummer sing-along på førnævnte ørehængere, småspil og fakta om filmen, heriblandt en gennemgang af Lego-sættene og -designet til filmen. Der er et kommentarspor med folkene bag, en feature med de amerikanske stemmeskuespillere og både kortfilm og musikvideo.

Alt i alt er "Lego Filmen 2" en fem-stjernet UHD-udgivelse, selv om filmen alene nok kun ville få fire stjerner.

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Byudvikling