Annonce
Aarhus

Umuligt at få sand til kæmpehul uden brug af 400-600 lastbiler

Afspærringen af p-kælderen ved rutebilstationen i Aarhus. Foto: Søren Willumsen
Teknik og Miljø har undersøgt alternativer til at skulle have hundredvis af lastbiler med sand ind til rutebilstationen. Men der er ikke andre muligheder.

AARHUS: At der skal køre 400-600 lastbiler ind til rutebilstationen med sand for at fylde parkeringskælderen op, så busdækket ikke styrter sammen, er godt nok voldsomt, lyder det fra en læser, der har et alternativt forslag.

- Det er på mange måder tankevækkende, at der skal bruge så chokerende mange ressourcer - også i forhold til miljøbelastningen, når 4-600 diesellastvogne skal køre ind til midtbyen. Hvad om man i stedet benytter et skib, lyder forslaget fra en læser, Henrik Schmidt.

Han foreslår at en sandsuger kan lægge til ved Honnørkajen og at der kan trækkes en forsyningslinje ind over Mindet/ Badeanstalten/Toldbodgade?

Annonce

- Det var måske en løsning, som er værd at undersøge nærmere. Jeg antager, at en sandsuger har langt større kapacitet og under alle omstændigheder vil det være bedre for miljøet, lyder forslaget.

"Ikke muligt"

Ideen om en miljø- og trafikmæssig mere skånsom løsning end 4-600 lastbiler er tænkt - men ikke mulig, lyder svaret fra Teknik og Miljø.


Forslaget om sandindblæsning har været undersøgt, men det kan ikke lade sig gøre, fordi det vil kræve, at Letbanen så skal lukke.

Katharina Nyborg, chef for ejendomme i Teknik og Miljø.


- Forslaget om sandindblæsning har været undersøgt, men det kan ikke lade sig gøre, fordi det vil kræve, at Letbanen så skal lukke, svarer Katharina Nyborg, chef for ejendomme i Teknik og Miljø.

Hun uddyber, at sandet skal anvendes over en periode på tre uger, fordi det skal stampes på plads løbende. Og så længe kan man ikke spærre Letbanens spor i tre uger. Af samme grund kan man heller ikke levere sandet via tog, da man ikke kan spærre sporene.

- Samtidig ville det kræve enorme mængder vand at pumpe sandet ind fra en sandsuger. Det er store mængder vand, som man derefter ikke kan komme af med igen. Så samlet set er det den bedste løsning med lastbiler, som Teknik og Miljø planlægger at gå videre med, forklarer ejendomschefen.

Sagen er til behandling i Aarhus Byråd onsdag, og uret tikker. For arbejdet skal være gennemført 1. marts 2021 - eller i det mindste så langt at sækket ikke styrter sammen. Hvis ikke det sker, bliver rutebilstationen lukket af sikkerhedsmæssige grunde.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 31 til 40

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Aarhus-selskab investerer 10 milliarder i ensomme ældre: - Det kan stikke helt af for os

Aarhus For abonnenter

Få overblikket: Her er det nye byråd og alle udvalgsposterne

Debat

Aarhus handler naivt og uforsvarligt: Nu sætter vi os foran rådhuset i protest

Aarhus

Pressemøde afledte frustration hos eventarrangør: Hvem skal betale for aflysninger?

Redaktør: Statsminister har al interesse i at tale i minksag

AGF For abonnenter

Afsløring: Bjarke Ingels og adskillige verdensberømte arkitekter står i kø for at tegne det nye stadion i Aarhus

Debat

Stiften mener: Derfor spiller kvinde-sporten fallit i øjeblikket

Erhverv

Se video med Mads: Papchef i Løvbjerg og udviklingshæmmet humørspreder

Mange er dybt berørte: Den fynske fodboldlegende Lars Høgh er død 62 år gammel

Kultur

Se video: Handy kronprins indviede nyt Sports- og Kulturcampus

Aarhus For abonnenter

Trukket ud af klasseværelset og trampet i hovedet: Volden er stigende og voldsom på Aarhus' folkeskoler

Sport

Kendt forening lukker og efterlader sig pengegave: Her er modtagerne af overskudsformuen

Annonce