Annonce
Aarhus

Umuligt at få sand til kæmpehul uden brug af 400-600 lastbiler

Afspærringen af p-kælderen ved rutebilstationen i Aarhus. Foto: Søren Willumsen
Teknik og Miljø har undersøgt alternativer til at skulle have hundredvis af lastbiler med sand ind til rutebilstationen. Men der er ikke andre muligheder.

AARHUS: At der skal køre 400-600 lastbiler ind til rutebilstationen med sand for at fylde parkeringskælderen op, så busdækket ikke styrter sammen, er godt nok voldsomt, lyder det fra en læser, der har et alternativt forslag.

- Det er på mange måder tankevækkende, at der skal bruge så chokerende mange ressourcer - også i forhold til miljøbelastningen, når 4-600 diesellastvogne skal køre ind til midtbyen. Hvad om man i stedet benytter et skib, lyder forslaget fra en læser, Henrik Schmidt.

Han foreslår at en sandsuger kan lægge til ved Honnørkajen og at der kan trækkes en forsyningslinje ind over Mindet/ Badeanstalten/Toldbodgade?

- Det var måske en løsning, som er værd at undersøge nærmere. Jeg antager, at en sandsuger har langt større kapacitet og under alle omstændigheder vil det være bedre for miljøet, lyder forslaget.

Annonce

"Ikke muligt"

Ideen om en miljø- og trafikmæssig mere skånsom løsning end 4-600 lastbiler er tænkt - men ikke mulig, lyder svaret fra Teknik og Miljø.


Forslaget om sandindblæsning har været undersøgt, men det kan ikke lade sig gøre, fordi det vil kræve, at Letbanen så skal lukke.

Katharina Nyborg, chef for ejendomme i Teknik og Miljø.


- Forslaget om sandindblæsning har været undersøgt, men det kan ikke lade sig gøre, fordi det vil kræve, at Letbanen så skal lukke, svarer Katharina Nyborg, chef for ejendomme i Teknik og Miljø.

Hun uddyber, at sandet skal anvendes over en periode på tre uger, fordi det skal stampes på plads løbende. Og så længe kan man ikke spærre Letbanens spor i tre uger. Af samme grund kan man heller ikke levere sandet via tog, da man ikke kan spærre sporene.

- Samtidig ville det kræve enorme mængder vand at pumpe sandet ind fra en sandsuger. Det er store mængder vand, som man derefter ikke kan komme af med igen. Så samlet set er det den bedste løsning med lastbiler, som Teknik og Miljø planlægger at gå videre med, forklarer ejendomschefen.

Sagen er til behandling i Aarhus Byråd onsdag, og uret tikker. For arbejdet skal være gennemført 1. marts 2021 - eller i det mindste så langt at sækket ikke styrter sammen. Hvis ikke det sker, bliver rutebilstationen lukket af sikkerhedsmæssige grunde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Byrådsmedlem er 'stikker' på Aarhus Ø: - Jeg har aldrig mødt så megen taknemlighed

AGF

Få overblikket: Kom hele vejen rundt om AGFs sejr over Randers

Annonce