Annonce
Østjylland

Undersøgelse af brand på efterskole er slut: Årsagen forbliver et mysterie

Brandfolk og køretøjer fra en lang række østjyske redningsstationer var i aktion ved storbranden på Rønde Efterskole. Det står nu klart, at branden næppe var påsat. Arkivfoto: Henrik Ask

Østjyllands Politi har ikke været i stand til finde årsagen til den omfattende brand på Rønde Efterskole. Men intet tyder på, at den var påsat. Eleverne er nu tilbage på skolen.

RØNDE: Den voldsomme brand på Rønde Efterskole var efter alt at dømme ikke påsat.

Det konkluderer Østjyllands Politi, der har afsluttet undersøgelserne af brandstedet i Rønde.

- Vi har ikke kunnet fastslå brandårsagen, da brandstedet er for ødelagt. Men der er ikke noget, der tyder på, at der ligger en kriminel handling bag. Vi er nu færdige med undersøgelserne, brandstedet er frigivet, og sagen afsluttes hos os, forklarer kommunikationsrådgiver Janni Lundager fra Østjyllands Politi.

Annonce

Det er ikke usædvanligt, at man ikke kan finde en brandårsag.

Janni Lundager, Østjyllands Politi
Rønde Efterskole er voldsomt skadet efter en brand for halvanden uge siden. Arkivfoto: Flemming Krogh

Store skader

Fredag 25. januar om aftenen udbrød der brand på Rønde Efterskole.

Ingen elever kom til skade ved branden, der hurtigt spredte sig til en stor del af skolens tagetage.

Brandfolk kæmpede i flere timer med flammerne, og ilden efterlod en bygning med såvel store brand- som vandskader.

- Det er ikke usædvanligt, at man ikke kan finde en brandårsag. Det afhænger helt af brandstedets beskaffenhed - meget kan være blevet ødelagt i forbindelse med slukningsarbejdet, som gør, at vores brandteknikere ikke har mulighed for at fastslå brandårsagen, fortæller Janni Lundager.

Pavilloner på plads

På Rønde Efterskole er eleverne nu samlet igen.

Efterskolen har opstillet pavilloner i to etager på skolens parkeringsplads, og eleverne kan dermed finde tilbage til hverdagen.

I øjeblikket arbejder efterskoleledelsen på at finde andre muligheder for parkering til gæster og forældre.

Ifølge Rønde Efterskoles hjemmeside er arbejdet med taksering, erstatning og drøftelserne om planer for genopbygning ved at blive lagt i tids- og handleplaner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Soloen er i højsædet på Gruppe 38

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce