Annonce
Aarhus

Undrede du dig også? Derfor cirklede vandflyveren over Aarhusbugten hele eftermiddagen

Snart bliver én til to, når Nordic Seaplanes udvider flåden med endnu et fly, der er identisk med det første. Arkivfoto: Kim Haugaard
Vandflyveren fra Nordic Seaplanes fløj tilsyneladende formålsløst rundt over bugten torsdag eftermiddag, men der er en god forklaring.
Annonce

AARHUS: Er det en fisk? Er det en fugl? Nej - det er en vandflyver!

Men øhh, den er da vist faret vild på sin vej til København?

Torsdag eftermiddag cirklede vandflyveren, der normalt flyver Aarhus-KBH, rundt og rundt over Aarhus-bugten.

Ned på vandet ude midt i bugten. Op igen og cirkle.

Sådan fortsatte flyvningen i en rum tid, og på app'en 'flightradar24' mindede vandflyverens rute efterfølgende mest af alt om et barns krussedulletegning.

På app'en 'flightradar' kan man se, hvor et bestemt fly befinder sig, samt hvilken rute det har fløjet. Torsdag dannede vandflyveren fra Nordic Seaplanes et højst mærkværdigt rutekort, men der var mening med galskaben.
Annonce

Så let som at cykle

Forklaringen er enkel.

- Vi har trænet med to nye piloter. Vi udvider snart med et ekstra fly, og i det er i den forbindelse, der er blevet trænet i dag. De to er selvfølgelig piloter i forvejen, men de skal jo uddannes på den specifikke flytype, forklarer Lasse Rungholm, der er direktør i Nordic Seaplanes.

Han er også selv luftkaptajn og beskriver det at skulle omstille sig til at lande og lette med et vandfly som værende lige så let som at cykle.

- Eller måske snarere som at cykle på ethjulet cykel. Ethjulet mountainbike, ha ha. Nej, det er selvfølgelig lidt en special færdighed, men når først det sidder i fingrene, så er det let nok.

Nu har det blæst kraftigt nogle dage - hvordan lander man egentlig på vand, når der er bølger?

- Bølgerne kan godt blive så store, at det ikke er forsvarligt at lande, men så har vi tilladelse til at lande inde i havnen i både København og Aarhus. Lige så snart du kommer inden for molen, så er vandet stille, fortæller Lasse Rungholm.

Annonce

Luft over vingen

Selve blæsten er ikke noget problem, tværtimod faktisk. Jo mere det blæser, desto mindre plads skal et fly bruge til at lande og lette - hvis det vel at mærke vender snuden mod vinden.

Opdriften opstår ved, at luften strømmer hen over vingen. Det skaber et undertryk på oversiden af vingen, hvilket så at sige 'trækker' flyet op. Jo mere luft hen over vingen, jo mere opdrift.

- Hvis det eksempelvis blæste 50 knob, så ville flyet lette af sig selv, mens det stod stille, forklarer Lasse Rungholm.

Han tilføjer, at man også i fremtiden kan være heldig at se vandflyveren cirkle rundt over Aarhusbugten og træne:

- I dag var det uddannelse af nye piloter, men vi laver også en halvårlig sikkerhedstræning, så det er ret jævnligt, at vi gør det.

Lasse Rungholm er direktør i Nordic Seaplanes og flyver også selv. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Coronaen har stadig godt fat i Aarhus: Ny stor stigning i antal smittede

Østjylland

Amerikanske tilstande i Odder

Aarhus

Kæmpe smitteudbrud på populær bar: Genbrug af drikkeglas og ingen afspritning

CORONAVIRUS

Live: Kæmpe smitteudbrud på populær Aarhus-bar - Genbrug af drikkeglas og ingen afspritning

Annonce