Annonce
Debat

Undskyld, jeg tog så grueligt fejl: Det viste sig at være den bedste beslutning for Aarhus i 1000 år

Lars Svendsen, skribent og foredragsholder.

For en måneds tid siden blev der holdt et jubilæum i midtbyen, som ikke fik alverdens opmærksomhed. Jeg tror, det var Aarhus Stadsarkiv, der stod bag markeringen. Et par håndfulde mennesker fejrede omkring et klapbord 25-året for åens genåbning. Den begivenhed kunne have fortjent festfyrværkeri, regatta på vandet, pigegarder langs kajen, hurraråb i tusindvis og fadøl i stride strømme!

Aarhus Å, der har sit udspring 50 meter over havet i Solbjerg Sø, har altid haft det 40 km lange forløb gennem Aarhus Ådal, som vi også kender i dag. De sidste par kilometer af forløbet går gennem selve midtbyen med udløb i havnen ved dokk1 – arnestedet for byens opståen for over 1000 år siden.

Hvad der imidlertid gennem årene har ændret sig har været, om åen på det sidste stykke inden havneudløbet skulle være åbent eller puttet af vejen i lukkede rør. Den diskussion er der brugt mange tanker og ord på.

Annonce


Jeg kunne ikke se, hvad politikere, embedsmænd og stadsarkitekt kunne: At vi ville få Danmarks smukkeste midtby med åen glidende langs forskellige arkitektoniske kaj-forløb holdt i lyse, næsten hvide farver, med terrasser, broer og lyseffekter hist og pist.

Lars Svendsen, skribent og foredragsholder.


Allerede tilbage i 1885 blev en tildækning af slutstrækningen gennem byen nævnt, men forslaget gik i sig selv igen. I begyndelsen af 1900-tallet voksede presset imidlertid og i 1930 besluttede byrådet sig: Aagaden, som siden blev til Aaboulevarden, skulle overdækkes.

Det var en klog beslutning - dengang. Aarhus Å var blevet en stinkende kloak på stykket fra især Immervad til havnen, da alting uhæmmet blev lukket ud i det stille glidende vand. Åbne latriner på åbrinken hjalp til, men vel især spildevandet fra garveriet gjorde, at havnen fik tilført flere kemikalier end åvand.

I tilgift fik man, da overdækningen i 1939 stod færdig, en mega-bred fremtidssikret trafikåre gennem midtbyen. 40 år efter kørte 12.000 køretøjer i døgnet – heraf godt 700 lastbiler – fra havnen til Randers-, Viborg- og Silkeborgvej og visa versa. Desuden levnede den brede boulevard langs kantstenen snesevis af parkeringspladser til glæde for midtbyens forretningsliv.

Det kom derfor som et chok for mange, især butiksfolket, da der i sidste halvdel af 1980’erne var seriøse kommunale røster fremme om, at åen burde genåbnes. Planerne blev præsenteret i mange forskellige sammenhænge, men jeg husker især ét offentligt orienteringsmøde, der en aftenstund blev holdt på en af byens første og indtil nu smukkeste caféer, Mrs. Bridges på Aaboulevarden.

Aarhus Kommune havde sendt det absolut tungeste skyts – borgmester Thorkild Simonsen (S) og rådmand Olaf P. Christensen (K) – til mødet for at præsentere planerne for mestendels detailhandlerne, der allerede på forhånd havde tilkendegivet, at nu rablede det da fuldstændigt for byrådet.

Jeg var som formand for Strøgforeningen hjemmefra udstyret med adskillige tilkendegivelser om, at nu havde jeg bare at give de to bykonger tørt på, så de ikke fik ødelagt mere af byen end godt var.

Da det blev min tur oppe på ølkassen, talte jeg dunder. Jeg brugte ord som ”vi vil ikke have det stinkende, ulækre, forplumrede vandløb til fuld skue løbende gennem vor by” og ”nok er nok – nu stopper I med jeres urealistiske og fantasifulde forskønnelseplaner af midtbyen.”

Og jeg fortsatte: ”Og hvad med trafikken? Hvilken vej skal 12.000 biler i døgnet køre, når Aaboulevarden ikke længere er der? Og p-pladserne, I slår jo detailhandlen ihjel, når vores kunder ikke længere har nogen steder af parkere. I burde skamme jer, at komme her og åbent fortælle om, hvordan I har tænkt jer at smadre vores by!”

Lars Svendsen, skribent og foredragsholder.

De to toppolitikere gik rystede fra mødet, det var tydeligt at se. Adskillige modstandere havde udskammet dem. Der havde på det nærmeste være lynchstemning i caféen og at de kom derfra uden skrammer skyldes kun, at vi modstandere trods alt var civiliserede mennesker.

Men det var samtidig anskuelighedsundervisning i, hvad rigtige politikere er lavet af: Ingen af de to giganter bar nogensinde siden nag til mig – og de gik direkte hjem på rådhuset og sammen med det øvrige byråd vedtog de, at åen under Aaboulevarden skulle fritlægges. I 1996 kunne man indvi første etape.

Undskyld, jeg tog grueligt fejl. Jeg kunne ikke se, hvad politikere, embedsmænd og stadsarkitekt kunne: At vi ville få Danmarks smukkeste midtby med åen glidende langs forskellige arkitektoniske kaj-forløb holdt i lyse, næsten hvide farver, med terrasser, broer og lyseffekter hist og pist. Gennemgående langs kajen Nordeuropas mest fantastiske café-miljø, der trækker tusindvis og atter tusindvis af glade mennesker til sig, der alle for en stund får det mest livsbekræftende, man kan udsættes for: Fællesskab og sammenhold.

Tillykke Aarhus med 25-års jubilæet for fritlægningen af åen. I byens over 1000-årige historie er der truffet mange gode beslutninger, men de to fyrtårne er og bliver: Domkirken og genåbningen af Aarhus Å.

Annonce
AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Debat

Klumme: Den forunderlige og guddommelige pause

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Store drømme for Pier 3 på Aarhus Havn: Det sidste ubebyggede område mellem by og bugt skal tilhøre os alle

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Alarm 112

Falske penge i Østjylland: Politiet bringer en advarsel

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Det her er Aarhus’ bedst bevarede hemmelighed

Østjylland

Leif lægger jord til naturpleje-projekt: Græssende køer skal skabe bedre liv for insekter, planter og en truet sommerfugl

Annonce