Annonce
Erhverv

Ung aarhusianer har lavet Just-Eat for skønhedsbehandlinger

IT-iværksætter Maiken Paaske står bag Beauty Match. Pressefoto


AARHUS: Det var en undren over et tilsyneladende hul i markedet, som sendte 28-årige Maiken Paaske ud på en rejse som it-iværksætter.

Nu har den unge aarhusianer og hendes team lanceret deres koncept i Danmark.

Lanceringskampagnen er nået ud til godt 50.000 danskere på de sociale medier, og virksomheden Beauty Match har opnået en pæn følgerskare før lanceringen.

Beauty Match samler skønhedsklinikker på én platform, og vil gøre det nemt for forbrugere at finde og booke behandlinger - ligesom Just-Eat gør det med restauranter.

Annonce

Drive og disciplin

Antallet af kvindelige iværksættere i Danmark har været faldende gennem de seneste år, og kun en procent af venture kapital allokeres til virksomheder startet af kvinder.

- Jeg er har kørt motocross en stor del af mit liv, en benhård konkurrencesport. Den sport har tidligt lært mig om vigtigheden af drive, passion og disciplin - og dét kombineret med en god portion jysk ydmyghed har siden vist sig at være et rigtig godt fundament for at klare sig i den benhårde iværksætterverden, siger Maiken Paaske.

Før opstarten af Beauty Match, har Maiken gennem de seneste fem år været med til at opbygge flere forskellige it-startups, som blandt andre tæller den skandinaviske banksucces Lunar og Plecto.

Beauty Match har et mål om at opnå 50.000 brugere i 2020, og på længere sigt vil de være den førende platform i Europa for skønhedsbehandlinger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftner med ballade og knivstikkeri

Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce