Annonce
Sport

Ung franskmand tager ny slalomsejr i Wengen

Leonhard Foeger/Reuters
22-årige Clement Noel vandt ligesom i 2019 slalomløbet i Wengen. Nordmand er ny etter i den samlede World Cup.

Den franske skiløber Clement Noel vandt søndagens World Cup i slalom i schweiziske Wengen.

Det var andet år i træk, at den 22-årige franskmand tog sejren på pisten nær Bern.

Noel henviste den førende i World Cup-stillingen, norske Henrik Kristoffersen, til andenpladsen, mens russiske Alexander Khoroshilov endte på tredjepladsen.

Hjemmebanehåbet Daniel Yule stillede op med friske sejre fra slalomløb i Madonna di Campiglio og Adelboden, men schweizeren måtte søndag tage til takke med en femteplads.

Noel leverede et fremragende første gennemløb, hvor han var 0,67 sekund hurtigere end Kristoffersen, som blev toer på den første tur ned ad pisten.

I andet gennemløb var den unge franskmand blot 17. hurtigst af deltagerne, men det store forspring fra formiddagens gennemløb var rigeligt til at sikre ham den samlede sejr.

I World Cup-stillingen rykker Clement Noel op på andenpladsen forbi Daniel Yule, men bag Henrik Kristoffersen.

På den samlede World Cup-rangliste, der også tæller de øvrige alpine discipliner, er norske Kristoffersen ny etter, efter at han har overhalet fransk Alexis Pinturault på førstepladsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce