Annonce
Østjylland

Ung mand skyld i uheld på Viborgvej: Intet kørekort, øjnene på mobilen og sigtet for narkokørsel

Det var en 26-årig mand, der var skyld i det uheld, der onsdag eftermiddag fandt sted på Viborgvej, oplyser Østjyllands Politi. Foto: Scanpix

Den 26-årige mand, der var skyld i onsdagens trafikuheld, er frakendt førerretten og sigtet for narkokørsel. Derudover var han uopmærksom på trafikken, idet han sad og kiggede på sin mobiltelefon, da uheldet skete.

Øster Bjerregrav: Politiet har nu sigtet en 26-årig mandlig bilist i forbindelse med det færdselsuheld, der fandt sted onsdag 31. oktober klokken 16.32 på Viborgvej øst for Øster Bjerregrav.

Den 26-årige mand har selv forklaret til Østjyllands Politi, at han sad og kiggede på sin mobiltelefon, der lå i hans skød, og at han derfor ikke var opmærksom på, at hans bil kørte over i den modsatte vejbane. Her kørte han direkte ind i en bil ført af en 31-årig kvinde, og ramte derefter en anden bil ført af en 18-årig mand.

Det viste sig efterfølgende, at den 26-årige bilist ikke blot var uopmærksom i trafikken, men også var frakendt førerretten og derudover blev skønnet påvirket af narkotika. Han blev derfor sigtet for kørsel i frakendelsestiden og for narkokørsel, hvorefter han blev kørt til Randers Sygehus for at blive tjekket og få taget en blodprøve.

Annonce

Kvinde måtte klippes fri

Den 31-årige kvinde, der var den første til at blive ramt af den 26-åriges bil, blev fastklemt ved påkørslen, så redningsmandskabet var nødt til at klippe bilen fra hinanden for at få hende ud.

Hun blev efterfølgende kørt med ambulance til sygehuset, hvor hun blev behandlet for sine skader. Den 18-årige mand, som også blev påkørt af den uopmærksomme bilist, slap til gengæld uskadt fra uheldet.

I forbindelse med arbejdet på stedet blev Viborgvej spærret i begge retninger i lidt over en time.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce