Annonce
Erhverv

Unge kvinder vil skabe genvej til den rigtige boligindretning

Nanna Bach Munkholm (tv.) og Laura Lund Kjergaard satser på at gøre DecorRaid Swipeshop til en levevej i løbet af et år. - Vi har skabt en genvej til at finde det rigtige interiør til boligen. Om et år har vi 25.000 brugere om måneden, siger de. Foto: Jørgen Høg
To unge kvinder står bag udviklingen af en app, der skal gøre det nemmere at finde interiør til boligen. Målet er 25.000 brugere om måneden.

AARHUS: Hvor ofte har man ikke siddet og brugt timer på nettet og søgt efter en lampe eller en kommode eller en stol, der skal passe ind i ens egen personlige smag og boligindretning?

Det kan være svært og er ofte uoverskueligt, når man nærmest bare googler i blinde. Det problem vil den nyudviklede app DecorRaid Swipeshop gøre op med.

- App’en samler dansk interiør inden for nordisk kvalitet. Vi har samlet flere hundrede brands på ét sted. Her kan man sidde og swipe indretning, og så kan DecorRaid Swipeshop hjælpe med at finde din stil. Vi har gjort det nemmere at finde frem til din personlige smag, og du sparer en masse tid, siger Laura Lund Kjergaard.

Hun står for PR og markedsføring af firmaet, der efter et flere måneder langt udviklingsforløb netop har lanceret den nye app til mobile platforme.

I foråret modtog Laura Lund Kjergaard og Nanna Bach Munkholm 277.000 kr. fra Innovationsfonden, og nu er man klar til at gå i luften.

- Vi satser på at få 25.000 brugere om måneden i løbet af 2020. Om et år har vi så mange brugere, at vi kan leve af det, siger Laura Lund Kjergaard.

- Vi er en succes, når folk automatisk begynder at tænke på DecorRaid Swipeshop, når de skal have et nyt møbel i stedet for bare at gå på Google. Når vi er kommet til det punkt, at det er vores app, der ligger forrest i forbrugernes bevidsthed, så er vi en succes, tilføjer Nanna Bach Munkholm.

Annonce

DecorRaid

  • DecorRaid er etableret af Nanna Bach Munkholm og Laura Lund Kjergaard. Nanna er oprindeligt fra Hobro, 26 år og har en kandidat i teknologibaseret forretningsudvikling.

  • Laura er fra Brenderup på Fyn, er 24 år og i gang med at uddanne sig til indretningskonsulent på arkitektskolen for indretningsdesign.

  • Sammen har de udviklet en app, der foreløbig har samlet over 50.000 nordiske produkter til boligen.

  • Man finder produkter fra mere end 500 brands fra for eksempel Hay, Imerco, House Doctor, Royal Copenhagen, Georg Jensen, Eva Solo, Kähler og Dialægt.

Fungerer som Tinder

App’en fungerer i princippet ligesom Tinder. Man swiper til venstre, hvis man ikke kan lide møblerne, og til højre, hvis der er basis for et match.

App’en indeholder flere end 15.000 danske møbler og produkter til boligen fra en lang række af landets interiørwebshops som for eksempel Bang & Vejborg, Weensu, Boboonline, Lene Bjerre Design, Mens Lounge, MøbelNord og TrendyLiving. Målgruppen er kvinder mellem 30 og 55, fordi de anses for at være meget kvalitetsbevidste.

- De har flere penge mellem hænderne, den typiske forbruger i vores målgruppe køber for cirka 5000 kroner interiør online om året. App’en skal også inspirere til at finde bedre produkter på en nemmere måde, siger Nanna Bach Munkholm.

Hun fik ideen til app’en, mens hun selv var i gang med at søge efter en kommode til sit hjem.

- Jeg synes, det er vildt svært at finde det rigtige, når man går på Google. Vores app skal finde noget, du ikke selv ville have fundet, og den skal gøre på det på en sjov måde i stedet for, at man sidder med en hel masse sider åben på sin pc. Vores app gør det nemmere at finde interiør til din boligindretning. App’en er en genvej til det rigtige produkt, siger Nanna Bach Munkholm.

Genvej til nordisk interiør

Nanna Bach Munkholm har eksempelvis fundet ud af, at man i løbet af 10 minutter kan finde en kommode til samme pris som i Ikea, men i en langt bedre kvalitet. App’en har i øvrigt også indbygget en bæredygtighedsfeature, fordi bæredygtighed er aktuelt, og fordi mange forbrugere ofte ønsker at finde et bæredygtigt alternativ.

- Det er også vigtigt for os at præsentere nordisk design, fordi det er forbundet med en vis kvalitet. Vi tillader os også at sortere fra, hvis vi møder en virksomhed med nogle produkter, vi ikke kan stå inde for, siger Laura Lund Kjergaard.

En af de vigtigste opgaver lige nu er at få leverandøren overbevist om, at DecorRaid-app’en er en bedre platform end Google Adwords.

- Vores app er en genvej til mere salg for vores leverandører, og for vores brugere er det en genvej til nemt at finde de rigtige produkter, siger Nanna Bach Munkholm.

Foto: Jørgen Høg

Råd: Spring ud i det

Nanna Bach Munkholm og Laura Lund Kjergaard er blandt de få kvindelige iværksættere i Danmark, og så har Nanna Bach Munkholm specialiseret sig inden for machine learning, som er stærkt efterspurgt for tiden.

- Det er sjældent, man ser kvinder i tech, og det er desværre kun få kvinder, der kaster sig ud i iværksætteri. Så vi er glade for at få muligheden for at vise, hvad vi kan, siger Nanna Bach Munkholm.

Hun har en bachelor som bygningsingeniør og tog en kandidat i teknologibaseret forretningsudvikling. Hun kunne vælge et projekt med 10 ESTC-point på hvert semester, og så valgte hun machine learning, og hun har et klokkeklart råd til andre unge kvinder, der overvejer at sætte et startup-projekt i gang.

- Spring ud i det. Det hele har handlet om at spørge folk om hjælp. Hvis der var noget, jeg ikke kunne finde ud af, så bare spørg, for det er okay, at man ikke kan finde ud af det. Jeg kastede mig for eksempel helt uden forudsætninger ud i at arbejde med machine learning. Det var en udfordring, men jeg spurgte bare folk om hjælp, hver gang jeg gik i stå. Jeg kunne se, at hvis vi skulle have virksomheden til at fungere, så blev jeg nødt til at tage teten på teknologi. Hvis vi ikke kunne finde en tech-partner, så måtte jeg jo selv gøre det, siger hun.

Et halvt år efter hun begyndte på machine learning, havde hun udviklet sin første algoritme.

Siden app’en blev lanceret for nogle få uger siden, er der blevet foretaget flere end 35.000 swipes, og over 3000 brugere har oprettet en profil.

- Den største udfordring er at finde brugere uden at bruge en formue på markedsføring. Synlighed er vores primære udfordring. Det er sværest at få flere brugere, for vi kan sagtens få virksomheder med på ideen. Vi modtager ofte henvendelser fra producenter, slutter Laura Lund Kjergaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce