Annonce
Sport

United pakkede sin modstander ind fra første fløjt

June Bøttger var flyvende for Aarhus United og scorede ni mål på ni forsøg. Foto: Ole Nielsen
Aarhus United holdt fokus gennem hele kampen mod Ajax og fik lagt nye lag på både angreb og forsvar i storsejren på 28-15.

HÅNDBOLD: Der var ikke megen gæstfrihed i stadionhallen onsdag aften. Fra kampens begyndelse satte Aarhus United sig tungt på sin modstander fra Ajax København, der havde store problemer med at komme til gode afslutninger. Fik de endelig en mulighed, stod Martina Thörn for det meste i vejen og derfor var gæsterne allerede håbløst bagud ved pausen.

Den århusianske håndboldlektion sluttede med en sejr på 28-15 i et opgør, der ikke bød på ret megen spænding. Aarhus United var simpelthen niveauer over gæsterne.

- Jeg er virkelig overrasket over, at Ajax kom, som de gjorde i dag. Jeg havde forventet mig meget mere af et Ajax-hold, som netop har vundet over TTH Holstebro på hjemmebane. De gjorde sig dog ikke videre bemærket, og det var også vores fortjeneste. Vi dækkede rigtigt godt op i første halvleg. Vi var lidt mere defensive end normalt, men det var ud fra den erkendelse af, at vi godt kunne styre dem i vores paradespil. Samtidig havde Martina Thörn også syv store redninger, som pyntede på tingene i første halvleg, sagde cheftræner Heine Eriksen efter sejren.

Trods en klar føring på 13-4 ved pausen, gik hjemmeholdet ikke ned i kadence i de sidste 30 minutter, men bevarede fokus og fik lagt nye lag på sit spil.

- Vi holdt koncentration gennem hele kampen og fik ikke mindst brugt vores bænk. De folk, der kom på banen, bød sig til. Det er sjældent i en ligakamp, at du kan begynde at snakke om målscorer med et kvarter tilbage af opgøret. Det kunne vi i dag, og derfor blev vi hurtigt enige om, at vi skulle have samlet nogle mål sammen, fordi det kan blive afgørende på et senere tidspunkt i grundspillet. Det fik vi gjort i dag, sagde Eriksen og fortsatte:

- Jeg kunne fornemme på bænken, at der var fokus og koncentration. Folk havde lyst til at komme ind og bidrage. Det var fedt at mærke, lød det rosende fra træneren.

Annonce

Håndboldliga, kvinder

Aarhus United-Ajax København 28-15 (13-4)
Aarhus United: June Bøttger 9, Celine Lundbye 5, Julie Pontoppidan 4, Annika Meyer 3, Emma Mogensen 2, Line Ellertsen 2, Edita Nukovic 2, Helena Elver 1.
Ajax: Anne Tolstrup Petersen 4, Simone Pedersen 2, Sofie Bardrum 2, Maja Eiberg Jørgensen 2, Amanda Poulsen 2, Louisa Mittet 1, Siw Aabech 1, Anna Grundtvig 1.
Udvisninger: Aarhus United 0, Ajax 4.
Stillingen undervejs: 6-1, 6-3, 13-4, 18-6, 19-10, 24-11, 28-15

Stærkere defensiv

I begyndelsen af den nye sæson har der været snakket en del om det nye midterforsvar, der skulle etableres, fordi den normale styrmand Sofie Flader sidder ude med en skulderskade. Kampen mod Ajax viste dog, at de nye folk i midten er ved at finde hinanden.

- Vi brugte meget af kampen på at sige til spillerne, at de skulle bruge muligheden til at blive endnu mere sammenspillet i midterforsvaret. De skulle få lavet de rigtige skift og gøre de ting, vi har talt om. Derfor gjorde vi også en del ud af, at vi skulle bruge de sidste 20 minutter af kampen til at blive endnu stærkere i vores defensiv. Vi skulle ikke lave en masse fejl. Vi skulle blive bedre, så vi er klar til næste kamp, så vi hele tiden tager de her små skridt, der er så vigtige for vores udvikling, sagde Heine Eriksen.

Med sejren er Aarhus United oppe på en femteplads med ni point på bogen.

United havde godt styr på skytterne fra Ajax København. Foto: Ole Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce