Annonce
Indland

Uopmærksomme lastbilchauffører er skyld i mange motorvejsulykker

Mandag væltede en tankvogn på Sønderjyske Motorvej, da den blev overhalet af en anden lastbil. Foto: Larz Grabau

Trætte eller uopmærksomme lastbilschauffører er skyld i en stor del af trafikuheld uden for byerne, viser en rapport fra Havarikommissionen. Der vil snart komme et lovforslag fra Venstre, der vil skærpe straffen. Brancheorganisationen DTL er enig i problemet, men fortæller, at det er svært at gøre meget ved den menneskelige faktor.

Vi kender det sikkert alle sammen. Du sidder i bilen, og foran dig kører en lastbil. Det går lidt for langsomt, og du vil egentlig gerne overhale. Men tør du?

For slingrer lastbilen ikke lige rigeligt? Har chaufføren mon set dig?

Faktisk er din bekymring ikke helt ubegrundet. Uopmærksomhed er nemlig skyld i mange ulykker med lastbiler på de danske motorveje.

I ti ud af 21 ulykker uden for byer, hvor lastbiler er involveret, skyldes ulykken uopmærksomhed fra lastbilchaufførens side. Det fremgår af en rapport med dybdeanalyse af 30 lastbilulykker fra Havarikommissionen.

- Når vi ser på de ulykker, har det ofte med træthed eller uopmærksomhed at gøre. Man kommer måske til at tænke på noget andet, fordi det er rutinepræget at køre på motorvej, og det betyder, at man nemmere bliver uopmærksom. Det er ofte ved ukompliceret kørsel, hvor chaufføren bare kører lige ud, og så kan det være, han kører af vejen, eller han overser en kø, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker.

Hun understreger, at det er vigtigt, at alle på vejen er opmærksomme, men at lastbiler er så store og tunge, at de forvolder mere skade, når de kører galt.

- Ulykker med lastbiler er ofte alvorligere, og andelen af dræbte er relativt høj i forhold til ulykker med andre køretøjer, siger hun.

Ifølge Vejdirektoratets tal udgør ulykker med lastbiler 20-25 procent af alle ulykker og 28 procent af dødsulykker.

Annonce
Mandag skete en dødsulykke ved afkørsel 67 Haderslev Nord, da en lastbilchauffør overså den sydgående kø og kørte ind i lastbilen foran. Store mængder slagteriaffald blev tabt på motorvejen ved dødsulykken. På billedet ses blod fra slagteriaffaldet. Det stammer ikke fra mennesker. Foto: Politiet

Lovforslag på vej

Den store uopmærksomhed i trafikken får nu også politikerne til at reagere.

Et lovforslag omkring brug af mobiltelefon og anden elektronik under kørsel er nemlig på trapperne, fortæller Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er ingen tvivl om, at uopmærksomhed er den store synder. Jeg har med egne øjne set en lastbilchauffør sidde med en iPad på rattet, mens han kørte. Det er fuldstændig forkasteligt. Derfor kommer der nu et lovforslag, hvor man i stedet for blot en bøde også vil få et klip i kørekortet, hvis man bruger mobil eller for eksempel iPad, imens man kører.

DTL erkender problem

Brancheorganisationen for transport, DTL, der har 2000 transportvirksomheder som medlemmer, er enig i, at det er et problem, at mange lastbilchauffører er uopmærksomme.

- I DTL bakker vi fuldt ud op om, at man skal køre bil, når man kører bil. Vi kan rådgive vores medlemmer, men vi kan ikke kræve, at vores medlemmer sætter det på dagsordenen i deres forretning. Hver enkelt vognmand er jo selvstændig. Vores fornemmelse er, at langt de fleste er enige i vores holdning, siger Frank Davidsen, underdirektør i DTL.

Han fortæller, at det på nyere lastbiler er lovpligtigt, at lastbilerne blandt andet har automatisk nødbremse, som kan træde ind, hvis chaufføren er uopmærksom.

- Det er svært at gøre meget ved den menneskelige faktor andet end at bygge sikkerhedsteknik i bilerne som automatisk nødbremse, der kan hjælpe, hvis man fokuserer på noget andet. De lastbiler er der flere og flere af, siger han.

Lastbiler i motorvejsulykker

I perioden fra 2013 til 2017 har Vejdirektoratet opgjort, hvor mange gange lastbiler var involveret i ulykker på de danske motorveje:

- I 20 procent af alle ulykker med personskade.

- I 25 procent af alle ulykker med materialeskade.

- I 28 procent af alle dødsulykker (19 ud af 68 dødsulykker).

I samme periode omkom 30 procent af alle omkomne på motorvejene i ulykker med lastbiler. De omkomne tæller både lastbilchauffører og andre trafikanter.

Rapporten:

Havarikommissionen for vejtrafikulykker udgav i 2016 rapporten "Ulykker med lastbiler". I den fremgår det, at uopmærksomhed fra lastbilchaufførernes side er skyld i 10 ud af 21 af de ulykker, der involverer lastbiler på vejene uden for byerne.

Både Vejdirektoratet og Havarikommissionen bekræfter, at uopmærksomhed fortsat er en af de største årsager til ulykker med lastbiler - særligt på de danske motorveje.

Kilder: Vejdirektoratet og Havarikommissionen for vejtrafikulykker

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Østjyske borgmestre om statsministerens planer: Skævt og urimeligt, hvis vi skal bløde endnu mere

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

112

Tyve tømte skolekøkken under ombygning: Store fryse- og køleskabe stjålet

Aarhus

Sammenstød på E45: Uheld vest for Aarhus skaber lang kø

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce