Annonce
Udland

USA bekræfter endnu et tilfælde af Kina-virus - 50 undersøges

The Central Hospital Of Wuhan Vi/Reuters
En amerikansk kvinde i 60'erne er blevet smittet med den frygtede corona-virus, som menes at stamme fra Kina.

En kvinde i 60'erne fra den amerikanske storby Chicago er blevet smittet med den potentielt dødelige corona-virus, der menes at stamme fra den kinesiske by Wuhan.

Det oplyser sundhedsmyndigheder ifølge nyhedsbureauet AFP.

Det er det andet tilfælde af corona-virus, der foreløbig er blevet konstateret på amerikansk jord.

Ud over det bekræftede tilfælde bliver yderligere 50 personer undersøgt på grund af en mistanke om, at de kan være smittede.

Den amerikanske kvinde, der nu er blevet inficeret, har det efter omstændighederne godt.

- Jeg kan med glæde oplyse, at hun har det godt og er i stabil tilstand, siger Alison Arwady, talsmand for sundhedsmyndighederne i Chicago, ifølge AFP.

Den 21. januar blev det bekræftet, at en mand i 30'erne fra Seattle var blevet smittet med virusset, der altså menes at stamme fra den kinesiske millionby Wuhan.

Foreløbig er flere end 800 personer blevet smittet med virusset i alt, og mindst 26 personer er foreløbig omkommet - alene i Kina.

Samtidig spredes virussen tilsyneladende til flere og flere lande.

Senest er der konstateret tilfælde i Vietnam og Singapore, hvilket bringer antallet af berørte lande op på otte.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO er det for tidligt at klassificere udbruddet af corona-virus som en international sundhedskrise.

Det skyldes, at der endnu ikke er tegn på smittespredning i områder uden for Kina.

I Danmark er der foreløbig heller ingen panik hos Statens Serum Institut.

- Vi følger selvfølgelig stadig udbruddet nøje. Selv om der er set tilfælde i flere kinesiske provinser og rejserelaterede tilfælde uden for Kina, er det heldigvis stadig kun i Wuhan, at der er tegn på betydende smitte, siger afdelingschef Tyra Grove Krause.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce