Annonce
Aarhus

USA, Thailand eller Mellemøsten: Snart kan du flyve oversøisk fra Billund Lufthavn

Billund Lufthavns nyudnævnte administrerende direktør, Jan Hessellund, satser benhårdt på at åbne en oversøisk rute fra Billund Lufthavn inden for fire til fem år. Nye flytyper gør målet realistisk, mener han. Foto: André Thorup

Efter at have åbnet europæiske ruter på stribe de seneste år, satser Billund Lufthavn nu på at skaffe mindst én oversøisk rute inden for de næste fem år.

Målsætning: Inden for de næste fem år kan du stige ombord på et fly i Billund Lufthavn og flyve direkte til en fjern destination på et andet kontinent.

Det er nemlig en klokkeklar målsætning at skaffe mindst én oversøisk rute til Billund inden for den nærmeste fremtid, fortæller lufthavnens nye administrerende direktør.

- Det en del af vores strategi, at vi inden for de næste fire til fem år skal skaffe mindst én oversøisk rute, som skal flyve fast mellem os og en destination én til to gange om ugen, siger Jan Hessellund, der overtog chefstolen fra sin forgænger, Kjeld Zacho Jørgensen, den 1. juni i år.

Målet er sat efter en årrække, hvor Billund Lufthavn har fremlagt det ene rekordregnskab efter det andet og åbnet stribevis af europæiske ruter.

- Nu vil vi have hul på det oversøiske rutemarked, for det er vores næste vækstscenarie, siger Jan Hessellund.

Annonce

Nye ruter fra Billund Lufthavn


  • Siden marts 2016 er der åbnet ti nye ruter til forskellige europæiske destinationer fra Billund Lufthavn. Det gælder blandt andet:
  • To daglige afgange til Warszawa med det polske flyselskab LOT.
  • Fire ugentlige afgange til Wien med det ungarsk-polske lavprisselskab Wizz Air.
  • Tre ugentlige afgange til Bergen med det norske regionale flyselskab Widerøe.
  • To ugentlige afgange til den rumænske by Iasi med Wizz Air.
  • Bukarest i Rumænien og Tuzla i Bosnien med Wizz Air.
  • To ugentlige afgange til Berlin med Ryanair.
  • To ugentlige afgange til den polske by Poznan med Ryanair.
  • Lissabon med Primera Air.

Forhandlinger med flyselskaber

Om den kommende oversøiske destination bliver New York, Phuket, Dubai eller noget helt fjerde er ifølge Jan Hessellund ikke afklaret endnu.

- Der er ingen tvivl om, at New York er det nemme bud, fordi det åbenlyst er en meget velbesøgt storby, og fordi vi ved, at mange vestdanskere tager til New York. Men det kunne også være eksempelvis Phuket, hvor vi indtil videre kun har charterflyvninger til, siger han.

Når en lufthavn som Billund skal skaffe nye ruter og destinationer, kræver det, at lufthavnen er i stand til at overbevise flyselskaberne om, at der er et marked for det. Det gælder også, når der er tale om en oversøisk rute, forklarer Jan Hessellund.

- Vi skal gøre det interessant og vise eksempelvis Emirates, at der er et tilpas stort fast marked fra Vestdanmark til Dubai. Det samme gælder for New York og Phuket. Vi holder hele tiden øje, og vurderer hvornår vi er klar til at pitche over for et flyselskab. Måske er vi allerede i gang, men det kan jeg jo ikke sige, siger han.

Nye flytyper

At en oversøisk rute fra Billund Lufthavn overhovedet kan komme på tale, skyldes ifølge direktøren udviklingen af fly og brændstof. Førhen kunne kun de allerstørste jumbojets klare en tur over Atlanten uden stop undervejs, men nu kan også de mindre flys motorer klare en længere flyvetur.

- Norwegian er i gang med at afprøve det fra Irland og England, og forventningen er, at dén generation af motorer og fly også vil kunne flyve fra den vestlige del af Europa til eksempelvis USA, siger Jan Hessellund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce