Annonce
Debat

Utopi at tro, at strækningen Grenaa-Odder snart åbner

Letbanetoget ved Dokk1, Aarhus. Foto:Henning Bagger/Scanpix 2017

I avisen mandag den 8. januar forsøger Aarhus Letbane at stikke blår i øjnene på befolkningen i den nordlige del af Aarhus Kommune og på Djursland.

Man hævder, at genåbningen af banen til Grenaa afventer testkørslerne på Odderbanen. Dette er langt fra rigtigt. Åbningen af banen til Grenaa afventer først og fremmest afslutningen af anlægsarbejderne, ikke mindst færdiggørelsen af de meget komplekse arbejder vedrørende sikringsanlæggene. Enhver kan ved selvsyn konstatere, at her mangler der meget arbejde at udføre.

Der kan i den anledning være grund til at se på, hvorledes planerne for åbning af de forskellige strækninger indtil nu har formet sig:

Strækningen Aarhus H-Universitetshospitalet: åbnet december 2017 - syv måneder forsinket.

Strækningen Universitetshospitalet-Lisbjerg: Indtil videre otte måneder forsinket.

Strækningen Aarhus H-Odder: Indtil videre fem måneder forsinket.

Strækningen Aarhus H (Østbanetorvet)-Grenaa: Indtil videre tre måneder forsinket.

I heldigste fald kan strækningen til Odder åbnes i løbet af to til tre måneder og altså med syv-otte måneders forsinkelse.

At strækningen til Grenaa skulle kunne åbnes umiddelbart herefter er ren utopi. Beboerne på Djursland skal vist være glade, hvis de får deres jernbane igen inden sommerferiens slutning. Banen har på det tidspunkt været lukket i to år, blot for at en velfungerende regionalbane kunne afløses af en - sporvogn!

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce