Den meget lidt brugte station gør det svært at skabe en effektiv letbane, der ikke så let bliver forsinket.
De lever i spænding, de få pendlere, der hver dag stiger på toget på Kongsvang Station.
Stationen er truet af lukning og har været det længe.
Små stationer
Fire stationer på Aarhus Nærbane - Kongsvang, Vilhelmsborg, Egelund og Assedrup - har så få passagerer, at de ligger under Trafikstyrelsens retningslinjer for stationers størrelse.
Midtrafik har regnet ud, at blev de fire stationer lukket, ville det få konsekvenser for 2,5 procent af alle passagererne på strækningen mellem Aarhus og Odder.
Efter sammenlægningen, der betyder, at man i nye tog kan køre hele vejen mellem Odder og Grenaa, benyttes ruten dagligt af 4000-5000 passagerer.
Og det er langt fra givet, at Kongsvang Station bliver stoppested for letbanen, når den i løbet af 2017 erstatter nærbanen.
»Letbanen kommer til at køre fire gange i timen mellem Aarhus H og Viby. Og det er altså noget af en udfordring af sende fire tog i timen af sted på en enkeltsporet jernbane. Der kunne vi sikre bedre regularitet, hvis toget ikke behøvede at standse i Kongsvang,« siger Ole Sørensen, der er leder af Midttrafiks letbanesekretariat.
Nedlæggelser
Hensynet til regulariteten var også argumentet, da Midttrafik gik til regionsrådet i Region Midtjylland med et ønske om at nedlægge både Kongsvang, Vilhelmsborg, Egelund og Assedrup station lige nord for Odder.
Efter fusionen af Odderbanen og Grenåbanen kneb det nemlig gevaldigt for den nye Aarhus Nærbane at overholde køreplanen. Blandt andet fordi det tager længere tid for de nye Desirotog at åbne og lukke dørene. Derfor må de holde ved stationerne i længere tid end de gamle tog.
Men regionsrådet ville ikke uden videre opfylde trafikselskabets ønske. Midttrafik fik besked om at lade de fire stationers fremtid indgå i den trafikplan, der tilrettelægger den kollektive trafik i Aarhusområdet, efter at letbanen er kommet i drift.
»Vi skal vurdere stationens fremtid i forbindelse med udrulningen af letbanen. Og der er det et parameter, om regulariteten på letbanen slås i stykker, hvis toget skal standse i Kongsvang,« siger Ole Sørensen.
Kongsvang Stations usikre fremtid er en af årsagerne til, at stationen ikke er udstyret med en stander, så man kan benytte rejsekortet her. Standerne er nemlig ganske dyre.
»Nu har der været nogle reaktioner. Så vi vil tage fat i regionen og vende situationen med dem. Det er jo regionen, der bestiller og betaler,« siger Ole Sørensen.