Annonce
Erhverv

Uvist hvornår Niels Bohr-byggeriet står færdigt

Lars Bahl/Ritzau Scanpix
Endnu et problem rammer universitetsbyggeri. Ventilationsentreprenør stopper på grund af ubetalte regninger.

Det stort anlagte byggeri af Niels Bohr Instituttet, der skal huse forskning og undervisning inden for naturfag, er igen ramt at byggeproblemer.

Ventilationsentreprenøren på Niels Bohr-byggeriet, Proventilationen, har standset arbejdet.

Det fortæller firmaets direktør Flemming Kragerup.

- Vi mangler mere end 50 millioner kroner i betaling for arbejde, som er udført og godkendt.

- Samtidig er samarbejdet med storentreprenøren, byggeledelsen og bygherre blevet dårligere, og vi er blevet truet med total udokumenterede og uberettigede økonomiske krav.

Vejdirektoratet, der er statens bygherre på byggeriet, kan ikke genkende kritikken. De mener ikke, at der er et økonomisk mellemværende, men har intet bud på, hvornår byggeriet står færdigt.

- Vi er kede af, at vi ender i en sådan situation med en entreprenør, men vi kan ikke genkende det her med de manglende betalinger.

- Vi mener, vi har betalt dem, hvad de var berettigede til, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægsdirektør i Vejdirektoratet.

Proventilation stoppede arbejdet på Niels Bohr-byggeriet den 22. oktober, efter at have givet byggeledelsen 19 dage til at betale regningerne.

Det skete ikke, og derfor så Flemming Kragerup ingen anden udvej end at stoppe arbejdet.

- Vi har et ansvar over for de mange selvstændige montører, der har udført arbejdet på byggeriet. Nu overvejer vi vores juridiske muligheder for at få vores penge, siger han.

I sommer kom det frem, at budgettet for byggeriet var overskredet med mindst 290 millioner kroner.

Oprindeligt var byggeprojektet sat til at koste 1,6 milliarder kroner, men allerede i december 2017 steg prisen til 2,9 milliarder kroner.

Og det undrer Flemming Kragerup, at der har været så mange problemer med byggeriet.

- Det virker, som om byggeledelsen og totalrådgiveren slet ikke har haft overblik og kontrol over projektet. Vi blev engagerede til at løse en opgave til 30 millioner kroner i 2017.

- Siden er der blevet tilføjet flere og flere opgaver, der til tider har beskæftiget mere end 200 mand på pladsen og arbejde for 400 millioner kroner, siger han.

Vejdirektoratet oplyser, at det er Wicotec Kirkebjerg, der står for at færdiggøre ventilationsarbejdet på Niels Bohr-byggeriet.

Der er ifølge Erik Stoklund Larsen kun mindre ventilationsopgaver tilbage, og derfor er skiftet uden konsekvenser for fremdriften i arbejdet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus

Efter 15 timer: Stadig ingen spor af forældre til efterladte småbørn

Annonce