Annonce
Livsstil

Våd festivalstart: Tunge, mørke skyer åbnede Food Festival

Trods store vandpytter og mørk himmel blev pladsen langsomt fyldt op i løbet af fredag eftermiddag. Foto: Jens Thaysen

Fredag åbnede Nordens største madfestival for syvende gang portene på Tangkrogen, og de i år tunge og mørke skyer skræmte tilsyneladende ikke århusianerne.

AARHUS: Det så sort ud. Sådan rigtig sort.

Mørke, mørke skyer og kaskader af vand var med til at åbne dette års Food Festival på Tangkrogen fredag eftermiddag, men vejret skræmte tilsyneladende ikke de mange tusind gæster på vej på festival. Strømmen af mennesker var i hvert fald tydelig i gaderne omkring festivalområdet, og selvom pladsen fra start var godt mudret og pyntet med halvstore vandpytter, blev den lige så langsomt fyldt op af mennesker.

Festivalens nye område Gourmethjørnet stod dog noget ensomt og tomt i det fugtige vejr, men de fire Aarhus-restauranter, Madklubben, Les Trois, Ferdinand og Kähler Spisesalon, forsikrede, at de små 300 pladser var udsolgt til aftenens langbords-arrangement Den Ultimative Aarhus-middag.

- Det bliver magisk. Med fire af byens bedste spisesteder i hus, flot opdækkede langborde, et jazzband, og en bar, der aldrig løber tør, er jeg sikker på, at det bliver årets gastronomiske folkefest, som sætter en streg under, at Food Festival har udviklet sig til at blive festugens største, særskilte event, sagde festivaldirektør Anna Lund inden åbningen.

Om festivalen når flere end 31.000 besøgende som sidste år, må tiden og vejret vise, men fredag eftermiddag kom der fint gang i de forskellige workshops, foredrag, udstillinger, smagsprøver, konkurrencer, optrædender og underholdende indslag. Omkring 100 arrangementer om dagen er planlagt fredag, lørdag og søndag. Og alle står de i mad- og drikkevarernes tegn.

Annonce

Food Festival

Tangkrogen, Aarhus

Fredag 7. september-søndag 10. september

Besøgende i debutåret 2012: 15.000

Besøgende i 2017: 31.000

Flere end 250 arrangementer fordelt over tre dage, 15 områder og 45.000 kvadratmeter

Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce