Annonce
Aarhus

Væk med køer: Vejdirektorat vil udvide Aarhus Nord-tilslutning på E45

Mellem Aarhus Syd og Skanderborg Nord er E45 udvidet til seks spor. Nu sender Vejdirektoratet VVM-undersøgelsen af en tilsvarende udvidelse mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord i offentlig høring. Foto: Axel Schütt
Nu har Vejdirektoratet sendt VVM-undersøgelsen af udvidelse af E45 i høring.
Annonce

AARHUS: Den er blot 10 år gammel. Alligevel er Djursland-motorvejens tilslutning til E45 i Aarhus Nord alt for lille til nutidens trafikmængder.

Resultatet lader sig opleve de fleste hverdage i morgen- og eftermiddagsmyldretiden:

Meget lange bilkøer i tilkørselsramperne og trafik, der snegler sig afsted.

Et problem, Vejdirektoratet gerne vil have løst den dag, Folketingets partier finder penge til at udvide E45 fra en firesporet til en sekssporet motorvej mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord.

En VVM-undersøgelse (vurdering af virkninger på miljøet) er netop sendt i høring, og den indeholder en større ombygning af Aarhus nord tilslutningen.

Annonce

Ny rampe

Som kortet viser, skal der anlægges en helt ny forbindelsesrampe fra Djursland-motorvejen, der i et stort og blødt sving skal give bedre plads til trafik-afviklingen end den eksisterende meget mindre rampe.

Desuden udvides Djursland-motorvejen til seks spor mellem frakørslen til Aarhus og Aarhus Nord-krydset, mens forbindelsesrampen til Djursland-motorvejen udvides med et ekstra spor.

Annonce

Udvidelse tager fem år

Vejdirektoratet oplyser, at udvidelsen vil kunne gennemføres på fem år.

Det første år går med at gennemføre udbud, geotekniske boringer, detailprojektering, besigtigelse og ekspropriation.

Selve anlægsarbejdet tager fire år. I den periode vil hastigheden være nedsat til 80 kilometer i timen på hele eller dele af strækningen.

Alternativt kan strækningen inddeles i to etaper nord og syd for motorvejskrydset Aarhus Vest.

Da køerne er længst nord for Aarhus Vest, vil Vejdirektoratet begynde her. Det vil tage tre år at udvide nord-etapen. Og da det første år består af forberedelser, generes trafikken først i år to og tre.

Motorvejs-VVM

Vejdirektoratet har sendt tre VVM-undersøgelser af en udvidelse af E45 mellem Vejle og Randers i offentlig høring.

Frem til 27. september kan man afgive et høringssvar på hjemmesiden vd.dk/vvm-e45aarhus.

I løbet af høringsperioden afholder Vejdirektoratet borgermøder. Hvor og hvornår er endnu ikke offentliggjort.

Når høringsperioden er forbi, laver Vejdirektoratet en indstilling til transportministeren.

Derefter går den politiske debat i gang. Hvis motorvejen skal udvides, skal debatten ende med, at Folketinget vedtager en anlægslov.

Syd-etapen tager to år at anlægge, så samlet vil der gå fem år, inden hele motorvejen mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord er udvidet. Fra den dag der bliver afsat penge altså.

Fordelen ved at dele arbejdet i etaper er blandt andet, at da anlægsarbejderne er delt op i to, vil det medføre færre gener for trafikanterne på samme tid.

Annonce

Masser af biler

På den nordlige og mest belastede strækning kører der i dag 69.700 biler i døgnet. Hvis motorvejen ikke er udbygget i 2030, er forventningen, at trafikmængden vil stige til 89.800 biler.

Udbygges motorvejen, vil trafikmængden stige til 96.800 biler. Det skyldes, at trafikafviklingen er blevet så meget bedre, at flere vil vælge motorvejen. Dermed aflastes nogle af de lokale veje.

Årsagen til trafikstigningen skyldes en generel vækst i trafikken omkring Aarhus. Det skyldes byudviklingen, hvor flere boliger og flere arbejdspladser betyder flere indbyggere og flere pendlere.

Desuden er biler blevet billigere, og det betyder mange flere af dem. I 2010, da Djursland-motorvejen blev indviet, var der ifølge Danmarks Statistik indregistreret 90.982 personbiler til privat kørsel i Aarhus Kommune. 1. januar 2020 var tallet steget med 27 procent til 115.894 personbiler til privat kørsel.

Annonce

V vil fremrykke udvidelse

Det var VLAK-regeringen, der bestilte VVM-undersøgelsen sammen med VVM-undersøgelser af en udvidelse af E45 mellem Vejle og Skanderborg Syd og Aarhus Nord og Randers.

VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti vedtog trafikplanen "Aftale om et sammenhængende Danmark", der indeholdt udvidelser af E45.

Men den plan har S-regeringen lagt i mølpose.

Nu har coronakrisen og diskussionen om at fremrykke infrastrukturprojekter for beskæftigelsens skyld fået Venstre til at foreslå en fremrykning af udvidelsen.

- Der siger vi til regeringen, at vi opfordrer den til at komme til forhandlingsbordet og få gang i nogle projekter, og det vil også omfatte projekter i Østjylland, hvor trængsel på E45 er det største og mest presserende problem, sagde Venstres finansordfører, Troels Lund Poulsen, til Århus Stiftstidende tirsdag 2. april.

Vejdirektoratet anslår, at udvidelsen mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord vil koste 1,6 milliarder kr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce