Annonce
Aarhus

Væk med stress: Der skal være tid til pauser i hverdagen

Camilla Larsen med bogen, som hun selv har designet. Hun har også skabt den smukke skrift, som er brugt hele vejen gennem bogen. Hun har sirligt tegnet alle bogstaver og lagt dem ind i et computerprogram. Foto: Hans Petersen
Camilla Larsen har lidt af stress og angst og håber, hendes nye bog kan hjælpe andre i samme situation.

AARHUS: Camilla Larsen er en alsidig kvinde, og hun kobler sine evner i en ny bog. Den 26-årige århusianer kan både tegne, skrive og lave grafisk arbejde, så hun har knyttet de tre ting sammen i bogen "Mellemrum". Selv skriften, der er brugt i bogen, har hun skabt.

- Jeg har skrevet digte i mange år, siger Camilla Larsen, der har gået på Forfatterskolen i Holstebro i tre år. Hun læste senere kunsthistorie på Aarhus Universitet, men det blev for tørt, så hun skiftede til en uddannelse som grafisk designer. Det er en kombination af de evner, hun har brugt til at skabe bogen.

- Den har også været et terapeutisk forløb. Jeg har lidt af stress og angst, og i bogen har jeg samlet ting i tekst og tegning om, hvad der sker i sådan en situation i håb om, at andre kan lære af det, siger hun.

- Jeg giver værktøjer til dem, der er kede af at åbne sig om deres egen sårbarhed. Jeg er hverken terapeut eller psykolog, men bogen kan bruges til en personlig proces, hvor læseren kan se, at andre kan være i samme situation, siger Camilla Larsen.

Bogen er tænkt til 16-28-årige.

- Mange gymnasieelever kan for eksempel have nytte af den, mener Camilla Larsen.

Hun har bemærket, at for meget i dag går alt for stærkt.

- Vi skal lære at tage pauser, og dem skal der være plads til i hverdagen. Derfor hedder bogen "Mellemrum". Nogle føler, at hvis de går ned i tempo, er de det svage led. Men der skal være tid til at reflektere, mener hun.

- Man skal åbne for sig selv, også i fællesskaber og tale sammen, siger Camilla Larsen, der også har skabt samtalegrupper på seks kvinder, der mødes hver anden uge i halvanden time.

- Så diskuterer vi for eksempel familie, skam, rollemønstre og fremtiden. Et nyt hold begynder i marts og kan ses på Instagram. De hedder Glowtalks.

Annonce

Bogen

Bogen "Mellemrum" er skrevet og tegnet af Camilla Larsen. Udgives på forlaget Muusmann. Kan købes i boghandler.

Lancering fredag 31. januar kl. 16-19 hos Stenholt Glas, Sct. Pauls Kirkeplads 6, Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce