Annonce
Østjylland

Par fra Odder åbner campingplads på Endelave: Nu med hø-hotel

Parret Connie Lind og Søren Timmermann fra Odder hygger med hundene og Søren Timmermanns yngste datter Amalie, inden deres nyindkøbte campingplads på Endelave slår dørene op for gæster mandag morgen. Privatfoto
Første juli kan man igen slå teltpælene i jorden og parkere campingvognen på Endelave. Et par fra Odder har nemlig købt campingpladsen for en måned siden og melder nu klar til åbningen.

Endelave: Sandal-fødder i morgendug på vej til fælleskøkkenet. En kold pilsner i solen foran vognen. Hyggelige aftener med brætspil og tæpper om benene. Campingsæsonen er i gang, og efter to år uden gæster åbner Endelave Camping igen 1. juli.

Det er Odder-parret, pædagog og værtshusbestyrer Connie Lind på 54 og smed Søren Timmermann på 44, der har købt pladsen, som nu igen skal emme af liv og børnelatter hele sommeren.

- Vi sad en aften og blev enige om, at vi gerne ville prøve noget nyt. Det kunne være sjovt at prøve at bo på en ø, og så så vi, at den her campingplads var til salg, fortæller Connie Lind.

Og der var ikke langt fra tanke til handling.

- Vi ringede til ejendomsmægleren, og en måned senere var vi flyttet ind.

Dermed blev fastlandet skiftet ud med ø-livet, og parret har ikke fortrudt.

- Vi er bare blevet så godt modtaget. Herovre ved de godt, når der kommer nye, og alle har hilst os velkommen.

Annonce

- Vi vil satse på fred, ro og hygge. Tilbage til tiden før vores samfund gik amok. Næsten ligesom at komme tilbage til Morten Korch.

Connie Lind, Den ene halvdel af ejerduoen fra Endelave Camping

Plads til heste

Ud over parrets egen bolig er der fire hytter og plads til 68 campingvogne på Endelave Camping. Og så er der en særlig plads til gæsternes firbenede venner.

- Vi har selv to heste med, så vi har besluttet os for at lave hø-hotel. Vi har lejet en mark ved siden af pladsen og bokse i en stald, så på den måde kan man have sine heste med på ferie, fortæller Connie Lind.

Endnu har parret ikke nået at sætte forventningerne op til den kommende sæson, men de er klar, når campisterne kommer.

- Alle, der har lyst, skal komme, men forventningerne er ikke så store, fordi pladsen har været lukket. Jeg beholder mit job på værtshuset i Odder et par dage om ugen, men på sigt er det meningen, at jeg, ligesom Søren, skal have alle mine timer herovre, fortæller Connie Lind.

Morten Korch-stemning

Rom blev jo som bekendt ikke bygget på en dag. Og campingparret vil også tage tingene lidt ad gangen. Cafeen kommer først op at køre i løbet af sæsonen, men når den gør, bliver det med gammeldags danske retter - for det er netop den stemning, parret vil skabe.

- Vi vil satse på fred, ro og hygge. Tilbage til tiden, før vores samfund gik amok. Næsten ligesom at komme tilbage til Morten Korch, fortæller Connie Lind og tilføjer:

- Men vi skal nok sørge for, at der er lidt morgenbrød og is til børnene, inden cafeen kommer op at køre.

Det er efterhånden 14 dage siden, parret officielt flyttede til Endelave. De mangler stadig det sidste, men de er helt sikre på, at valget af Endelave Camping er det rigtige.

- Nej for søren, vi har ikke fået økuller. Vi gider slet ikke over til fastlandet igen. Naturen, hyggen og roen. Alt er stille her, og man kan høre havet.

- Jeg har camperet hele min barndom ved Hou camping. Fastliggere fra påske til sæsonen sluttede. Og Søren er kommet en del på Endelave, så kombinationen er helt rigtig, lyder det fra Connie Lind, som nu bare kan tælle ned til åbningen mandag.

- Vi er enormt spændte og enormt glade. Det føles bare så rigtigt, så vi er meget fortrøstningsfulde.

Endelave camping åbner 1. juli, og 19. juli holder parret åbent hus kl. 14-18 og byder på en øl og en pølse.

De nye campingpladsejere er flyttet til Endelave for 14 dage siden, og er allerede vilde med ø-livet. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce