Annonce
Navne

Væverens tråde ind og ud af Aarhus

Væver Helene Vonsild kan i samme uge fejre 10-års jubilæum med sin kunsthåndværkerbutik i Aarhus, og at hun er udtaget med et vævet værk på den prestigefyldte Biennalen for kunsthåndværk og design 2017. Foto: Britta Egebjerg.

Væver og tekstildesigner Helene Vonsild kan både fejre 10-års fødselsdag med kunsthåndværkerbutikken 1x1 Textil og Design i Aarhus - og antagelsen af sit værk "Human Textile Objects" på den prestigefyldte Biennale for kunsthåndværk og design 2017.

"Jeg er så taknemmelig". Ordene stråler ud af væver og tekstildesigner Helene Vonsild, der glæder sig over livet med sin livslange passion, der kombinerer formidlingen af dansk design og kunsthåndværk med livet som udøvende tekstilkunstner.

I de seneste 17 år har hun fundet og præsenteret det bedste af dansk kunsthåndværk og design i Aarhus. Før butikken flyttede til Grønnegade, havde den til huse i Chr. Wærumsgade gennem syv år.

- Jeg nyder den direkte og berigende kontakt til mine kollegaer. Jeg besøger dem på deres værksteder og vælger produkterne, eller de kommer selv til butikken. Vi mødes flere gange i løbet af året rundt om i landet, hvor jeg også selv deltager på kunsthåndværkermarkeder og sælger mine tekstiler. Dér finder jeg også de helt nye produkter, ofte på et tidligt stadie i en karriere, og jeg spotter tit helt nye skæve produkter, som lige skal hjem i butikken og vises til mine kunder i Aarhus, fortæller Helene Vonsild.

Annonce

Et passioneret hjerte

- Alt jeg gør - gør jeg med hjertet, jeg kan mærke kunsthåndværkerne, og jeg tror på dem. Med den helt samme indefra trængende kraft og passion, som når jeg sammensætter tingene og præsenterer dem på i butikken.

Hun drives af en umættelig passion for dansk kunsthåndværk, vævede tekstiler, alle tekstiler - og af glæden.

- Jeg lever og ånder for dén butik og den mulighed, den giver mig, for at præsentere dansk kunsthåndværk og design for både århusianerne og byens turister. Bare dét at folk bliver opmærksomme på, at der ER noget, der hedder dansk kunsthåndværk, giver mig følelsen af at være med til at synliggøre noget værdifuldt og en grundtone af det håndværksmæssige Danmark, understreger væveren.

Løse tråde over skuldrene er symbol på flow og på, at vi bærer mange forbindelser på vores skuldre i det virkelige liv.

Helene Vonsild

Den skabende nødvendighed

Mens Helene Vonsild bringer kunsthåndværkere fra hele Danmark til Aarhus - bringes hun selv fra Aarhus og ind på den nationale scene ved at være antaget til den prestigefyldte Biennale for Kunsthåndværk & Design 2017. 27 projekter er udvalgt blandt 146 ansøgere til Biennaleudstillingen, der kan opleves fra 5. til 27. maj i Museumsbygningen i København.

Det er fjerde gang, den århusianske væver er udtaget til denne biennale. Hun har tidligere modtaget en sølvmedalje, den højeste udmærkelse ved Kunsthåndværkerprisen af 1879, samt et rejselegat, som senere blev brugt til en tekstil-studietur til Japan. I 2007 modtog hun desuden Formlandprisen for sine innovative puder i mærket 1+1 Design.

Gennem hele karrieren som butiksindehaver og formidler har hun således været skabende og udøvende både indenfor industrielle designs og det unikke kunstneriske - som årets biennale-bidrag.

Trådenes samtidsfortælling

"Human Textile Object" er titlen på hendes biennale-bidrag, der i udgangspunktet er et menneskebåret objekt.

Værket er en systematisk beskrivelse af det moderne menneskes forbindelser i det virkelige og virtuelle liv. De lodrette tråde er livstråde, de vandrette er nye muligheder, der konstant væves ind i livet. De krydses og konfronterer os - ligesom nuet, der konstant afbrydes af nye input.

- Hørtrådens voks efterlader synlige spor af liv. Løse tråde over skuldrene er symbol på flow og på, at vi bærer mange forbindelser på vores skuldre i det virkelige liv. De vandrette tråde bliver fastgjort og godkendt. Værket minder bæreren om, hvordan vi møder og bærer muligheder og kontakter - og om måden, hvorpå de forbindes i ét liv, forklarer Helene Vonsild.

I forbindelse med Biennale-deltagelsen holdes en event i butikken 1x1 Textil og Design, Grønnegade, Aarhus, 9. maj kl. 13-16, hvor Helene Vonsild og hendes kollega Astrid Skibsted, der også er antaget på biennalen, udstiller vævede værker.

Selve fødselsdagen fejres i butikken 10. maj, hvor Helene Vonsild præsenterer en ny pudekollektion, Tokyo +.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce