Annonce
Danmark

V om kritik af landbrugspakken: Vi står helt på mål

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Landbrugspakken fra 2015 kritiseres for ikke at nå reduktionsmål. For tidligt at konkludere, siger Venstre.

Nye foreløbige tal fra Miljø- og Fødevareministeriet viser ifølge Berlingske, at de miljøtiltag, som skulle sikre, at den omdiskuterede landbrugspakke fra 2015 leverer grønt plus, skuffer på andet år.

Men Venstre, som sad alene i regering, da landbrugspakken blev vedtaget, står stadig inde for landbrugspakken. Det siger partiets fødevare- og landbrugsordfører, Erling Bonnesen.

- Senest har vi fået oplyst, at Aarhus Universitet igen har lavet fejlberegninger. Det er klart, at det er forvirrende for offentligheden, men vi ryster ikke på hånden, for vi har lavet en god pakke, som vi kan stå på mål for, lyder det.

Erling Bonnesen henviser til, at det i sidste uge kom frem, at Aarhus Universitet har lavet en regnefejl, der har tillagt landbruget en højere udledning af kvælstof på papiret, end erhvervet reelt har udledt.

Der blev ikke udledt 58.000 ton i 2018, men 55.000 ton, viser de korrigerede tal fra universitet.

Regnefejlen går tilbage til 1990.

- Aarhus Universitet er selv med til at skabe forvirring på området, og det er stærkt utilfredsstillende. Vi skal i mål, og det føler vi os overbevist om, at vi kan, lyder det fra Erling Bonnesen.

Landbrugspakken blev vedtaget i 2015 med daværende miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) for bordenden. Hun har søndag ikke ønsket at stille op til interview, men henviser til ordføreren.

Landmændene fik med aftalen lov til at gøde mere og dermed udlede mere kvælstof.

Til gengæld var håbet, at blandt andet øget skovrejsning og anlæg af vådområder ville fjerne 1735 ton kvælstof fra naturen i 2019.

Men ved udgangen af november havde de grønne tiltag i landbrugspakken kun fjernet 31 ton, skriver Berlingske.

Der er dermed langt til det endelige mål i 2021, hvor landbruget ifølge landbrugspakken skal levere en reduktion på 2450 ton gennem kollektive virkemidler som vådområder og skovrejsning.

- Mange landmænd har søgt om at etablere minivådområder, men de kan ikke få det godkendt, så man kan ikke give dem skylden. Der skal derfor mere fart på godkendelsessystemerne.

- Og så skal det ses i en helhed over perioden 2019-2021, så man kan ikke konkludere endeligt, før perioden er gået. Især ikke, når Aarhus Universitet laver fejlberegninger.

- Men vådområderne skal laves, og ansøgningerne skal godkendes, for vores ambition er, at der skal kunne drives landbrug i Danmark, mens vi passer på vores natur, siger Erling Bonnesen.

Ifølge Berlingske retter regeringens støttepartier, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre, kritik mod både landbrugspakken og partierne Venstre, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative, der står bag den.

Den radikale miljøordfører Zenia Stampe kalder ifølge Berlingske landbrugspakken "noget decideret makværk".

/ritzau/

Annonce
Politisk aftale om Fødevare- og landbrugspakken fra 2015
Artikel fra Berlingske
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce