Annonce
Danmark

V-profiler frygter hård opbremsning i storstilet jysk motorvejsprojekt efter valget

Fra venstre ses Viborgs borgmester Ulrik Wilbek, transportordfører Kristian Pihl Lorenzen (V), branchedirektør i DI Michael Svane og skatteordfører Jesper Petersen (S) i debat om en ny midtjysk motorvej.

Skifter regeringen farve efter et valg, frygter Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V), at de storstilede planer om at bygge en ny midtjysk motorvej fra Viborg til Haderslev vil gå i stå.

Præcisering: Denne artikel er opdateret tirsdag den 5. februar med en præcisering af skatteordfører Jesper Petersens (S) udsagn. I den oprindelige artikel skriver JydskeVestkysten, at Jesper Petersen erkender, "at det har en betydning, at motorvejens blå fortalere står stærkt i Jylland". Heraf kan det forstås, at Jesper Petersen mener, at det er vigtigt at de blå partier står stærkt, hvis man ønsker Hærvejsmotorvejen realiseret. Det mener han ikke.

Hærvejsmotorvej: Bilerne hober sig op og skaber hver dag trafikpropper på motorvej E45 og Vejlefjordbroen. Derfor haster det mere end nogensinde at få strækningen aflastet af en ny midtjysk motorvej mellem Hobro og Haderslev.

Sådan lød budskabet igen og igen fra både borgmestre, folketingspolitikere og interesseorganisationer under Hærvejskomiteens generalforsamling mandag eftermiddag i Kolding. Men et folketingsvalg er på trapperne, og Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, der er mangeårig forkæmper for en ny motorvejskorridor gennem Jylland, frygter en hård opbremsning i processen, hvis regeringen skifter farve.

- Man kan være bange for, at det går i stå, siger han.

Han begrunder det med, at røde partier som SF, Enhedslisten og Radikale Venstre ikke ønsker en motorvej, men hellere ser en udvidelse af den såkaldte togfond. Desuden peger han på Socialdemokratiets nye udspil, hvori partiet vil sætte 70 milliarder kroner af til trafikinvesteringer foruden togfonden, men uden at tage stilling til, hvilke projekter der skal prioriteres først.

Annonce

Hærvejsmotorvejen


  • Vejdirektoratet forventes til sommer at fremlægge en såkaldt VVM-undersøgelse af strækningen Give-Haderslev og en forundersøgelse af strækningen Hobro-Give.
  • Undersøgelsen kortlægger muligheder og risici ved forskellige linjeføringer blandt andet med hensyn til natur, boligområder, støj og trafik.
  • Derefter følger en offentlig høring.
  • VVM og høringssvar skal danne grundlag for en endelig politisk beslutning om hvorvidt og hvordan motorvejen skal bygges.
Her ses de mulige linjeføringer, som Vejdirektoratet lige nu undersøger. Grafik: Vejdirektoratet

Stilhed før storm

Kristian Pihl Lorenzen bakkes op af tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V).

- Jeg deler Kristian Pihl Lorenzens synspunkter. Socialdemokratiet skal have deres flertal med både internt og hos de andre røde partier, og det kan blive svært, siger han.

Kristian Pihl Lorenzen forventer, at regeringen fremlægger sin plan for fremtidige trafikinvesteringer inden for få uger, og han understreger, at Hærvejsmotorvejen vil ligge højt på prioriteringslisten. Selv er han klar til at gå i gang med byggeriet i 2021. Lige nu holder alskens interessenter vejret og venter på, at Vejdirektoratet til sommer fremlægger den længe ventede undersøgelse af motorvejens påvirkning af blandt andet støj, natur og boligområder på strækningen Give til Haderslev, der skal danne grundlag for en endelig politisk beslutning.

Stærke jyske stemmer

Socialdemokraternes skatteordfører Jesper Petersen, der også deltog på generalforsamlingen, understreger, at en hærvejsmotorvej både står højt på hans egen og på partiets dagsorden. Ifølge ham har det en betydning for motorvejen, hvor stærkt dens støtter er repræsenteret i landsdelen.

- Jeg kan godt finde nogle i min folketingsgruppe, der kan vise højere trafiktal for et S-tog i København og lægger mere vægt på andre projekter. Sådan er det også i Venstre. Men det virker til, at flere og flere bliver bevidste om, at motorvejen har en landsdækkende betydning, fordi den binder landet sammen fra nord til syd, siger han.

Viborgs borgmester Ulrik Wilbek, der er medlem af Hærvejskomiteens styregruppe, har stået i spidsen for at skabe bred opbakning til en midtjysk motorvej. Indtil videre bakker 31 borgmestre op om projektet, og desuden har Wilbek været i dialog med en lang række folketingspolitikere. På den baggrund mener han ikke, det vil gøre den store forskel, hvis regeringen skifter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce