Annonce
Erhverv

Valentinsblomsterne har fået selskab af chokolade i år

Andrew Innerarity/Reuters
Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Fredag er valentinsdag og dermed en af de årets mere travle dage hos Interflora, der blandt andet sælger blomster.

Annonce

Og årets trend synes at være, at de røde roser ikke skal stå alene, fortæller Interfloradirektør Søren Flemming Larsen.

- Vi kan se det på kurvestørrelse - altså den endelige ordre, som kunderne lægger. Den ligger cirka ti procent højere i år, end den gjorde i 2019, siger han.

- Det er et udslag af, at ud over buketten - særligt de røde roserne, som er toneangivende - så kommer der også en ekstra chokoladeting ned i kurven.

Fredag formiddag kan Interflora se på sit salg, at der er tale om en meget anderledes kreds af kunder end på en almindelig dag.

- Gennemsnitligt betragtet har vi 70 procent kvinder og 30 mænd set over hele året. Men lige nøjagtigt på valentinsdag er der 50 procent mænd og kvinder. Så der er en klar overvægt af mænd i forhold til resten af året, siger Søren Flemming Larsen.

- Form, farve og indhold ændrer sig i indholdet. Der er rigtig meget rødt, det er en lidt større kurv, og så er købene større generelt.

Valentinsdag er en tradition, der er opstået i USA. Dagen betragtes som kærlighedens dag, og her udveksles gaver og kærlighedserklæringer. I Danmark er det stadig særligt den yngre generation, der er begyndt at markere den.

- Det er stadig primært de yngre, der trækker valentinsdag. Vi kan se, at kvinderne begynder at blande sig og være romantiske på valentinsdag, siger Søren Flemming Larsen.

Interflora kan let aflæse i sine salgstal, at det er en tradition, der vokser i omfang i Danmark. Fra 2013 til 2018 er Interfloras salg fordoblet på valentinsdag.

I udlandet er det ikke ukendt, at traditionen bruges af andre end forelskede par til at få en varm følelse i maven.

Detailhandlen i USA har ifølge konsulenthuset Simon-Kucher & Partners lært, at valentinsdag er en dag, hvor prisen ikke er så afgørende som andre dage.

Eksempelvis stiger prisen på langstilkede roser i detailhandlen i USA med 30 til 50 procent på og omkring valentinsdag i USA ifølge konsulenthuset.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce