Annonce
Østjylland

Se billederne: Ni fartøjer sejlede planken ud til årets Hou Drop

Hou Drop går blandt andet ud på at krydse havnebassinet og ringe med klokken. I år var ni fartøjer med. Foto: Morten Pape
Når der bliver holdt havnefest i Hou, foregår en del af løjerne ude på vandet. Men de fleste bliver på land for at kigge på.

Hou: Med brun bjørnemaling på snuden gjorde Baloo alias Sune Loft Jensen sig lørdag eftermiddag klar til Hou Drop. Arrangementet er det store trækplaster ved havnefesten, hvor en række hjemmelavede fartøjer ryger ud over en rampe og ned i havnebassinet.

Baloo er en af bjørnene fra Disneyserien Luftens Helte, og Sune Loft Jensen deltog med tre venner. I år var der ni fartøjer med, og forberedelserne på kajen indebærer blandt andet at drikke øl og snakke med publikum.

Drengene på holdet er 18-19 år, og det er femte gang, de er med til Hou Drop.

- I år er vi Luftens Helte, fordi de bjørne helt har ændret Disney Sjov. Første gang tænkte vi, at det kunne være sjovt at være med. Der er rigtig mange af droppiloterne, man møder igen år efter år og hilser på. Det er fedt at være med, og så kommer vi også gratis ind, fortalte Baloo.

Ellers koster det 25 kroner, og flere end 2000 publikummer havde valgt den løsning for at komme ind til løjerne.

Annonce
Vi er Luftens Helte, fordi de helt har ændret Disney Sjov.

Sune Loft Jensen, droppilot

Paludan røg i vandet

Nogle af årets fartøjer havde fundet inspiration i valgkampen. Stram Kurs havde ekstraordinært fået lov at være en ekstra mand på fartøjet for at beskytte Rasmus Paludan. Det forhindrede ham dog ikke fra at ryge i vandet.

Fartøjet med navnet "Den synkende Skude" var bemandet af Joakim, Simon Emil og Anders fra Liberal Alliance. Den kæntrede dog hurtigt, og det kneb tilsyneladende med samarbejdet.

- Det er også nogle tunge drenge, vi har liggende i vandet. Det er Liberal Alliance, hver mand for sig selv, sagde speakerne, Vagn Mørch Sørensen og Martin Hjortshøj.

Der er tre konkurrencer i Hou Drop. Publikum kan stemme på det flotteste fartøj, og der er en præmie til dem, der laver den bedste underholdning. Desuden kan man vinde på hurtigste tid, og det havde Apollo Air Connection sat sig for. Det tog kun omkring et halvt minut for deres rumskib at komme i mål, og dermed var de hurtigst.

Plads til at være lummer

Hou Drop er god underholdning for turister, for hvor ser man ellers ni fartøjer køre ned ad en glat rampe og ende i vandet, mens deltagerne ryger af.

Men der er også noget, man får lidt ekstra ud af, når man bor i Hou. Et af fartøjerne mindede mest om kiosken på havnen.

- Det hedder Ormegården, og ombord er de fantastiske mennesker, der står ved havnekiosken og kommenterer livets gang, fortalte speakerne.

Der var også en polterabend med en smuk brud i en Volvo B18 påmalet sloganet "Same penis forever". Man skal ikke være snerpet, når man kigger Hou Drop.

- Hvad skal man huske, når navnet Rasmus Paludan bliver sagt? Knibeøvelser, lød det for eksempel fra speakerne.

De fik også fyret denne godbid af om en af LA-politikerne:

- Simon Emils slogan er: Er du kvinde eller mand, Simon Emil vil og kan.

Der var også hip til de mænd, der havde lavet en autocamper, som ikke klarede sig særligt godt i vandet.

- Det er en mandetur ud i det blå. Ikke engang Stram Kurs kan hjælpe det her fartøj. Jeg ved godt, I har taget højde for afdrift på grund af vind, men jeres fartøj er altså også kæntret.

Første fartøj var en polterabend, der foregik i en Volvo B18. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce