Annonce
Aarhus

Vandflyver fejrer tre års fødselsdag - men fremtiden er usikker

Vandflyveren fylder år. Pressefoto
I tre år har flyselskabet Nordic Seaplanes fløjet passagerer mellem Aarhus og København. Alligevel har de ingen permanent tilladelse - og det frustrerer.

AARHUS: Vandflyveren har siden 2016 fløjet fast rutedrift mellem København og Aarhus, og kan derfor i dag, 24. maj 2019, fejre tre års fødselsdag.

Det fortæller TV 2 Lorry.

Fødselsdagen er både en anledning til at lykønske og se tilbage på året, som er gået - men også en anledning til at se frem mod tiden, som kommer.

Den første del er helt på plads for flyselskabet Nordic Seaplanes, der det seneste år har haft flere passagerer end nogensinde. I sit første flyveår havde den alternative forbindelse mellem København og Aarhus 6.500 passagerer. Nu, tre år senere, forventes det rejsetallet at være mere end fordoblet med et estimat på 14.000 passagerer.

Forretningen er god og sund, og på de store linjer har det i det hele taget været fryd og gammen for Nordic Seaplanes, siden de lancerede ruteflyvning fra havn til havn på 45 minutter mellem landets to største byer.

Annonce
Foto: Kim Haugaard

Lever på lånt tid

Men selvom alt har været godt indtil nu, lurer der mørke skyer i horisonten. For vandflyvernes eksistens i København er truet.

Siden opstarten i 2016 har det været Nordic Seaplanes ønske at få en permanent tilladelse til propelflyvningerne til og fra København. Men den er endnu ikke kommet.

- Vi lever på lånt tid og får en midlertidig forlængelse ét år af gangen. Og vi skal investere 30 millioner kroner på en ny flyvemaskine, og det kan vi naturligvis ikke gøre, hvis vi ikke har en længere tidshorisont, siger Lasse Rungholm, der er administrerende direktør for Nordic Seaplanes, til TV 2 Lorry.

En midlertidig godkendelse sætter med andre ord en effektiv pind i propellen for idéen om at udvide firmaet med endnu et fly og dermed fordoble antallet af afgange mellem byerne fra fem til omkring ti afgange dagligt.

- Vi har et hav af københavnske passagerer, som skriger efter en tidligere morgenafgang, og at de kan komme senere hjem fra Aarhus, siger Lasse Rungholm og tilføjer, at Nordic Seaplanes endnu engang har indsendt en ansøgning om at få permanent flyvetilladelse over København - præcis som de har fået det i Aarhus.

København afviste ansøgning

Men de to byer kan ikke sammenlignes, lyder vurderingen fra Københavns Kommune, som bekræfter, at de har modtaget ansøgningen fra flyselskabet.

- I Aarhus sker indflyvningen over vand, og i København sker det ind over en bydel med beboere og en masse anden aktivitet i byen, siger Peter Andreas Madsen, som er enhedschef i Center for Miljøbeskyttelse i Københavns Kommune, til TV-stationen.

Derfor afviste kommunen den første ansøgning, mens man nu har modtaget en mere fyldestgørende, som der nu bliver kigget nærmere på.

- Det ansøgningsmateriale, som vi har modtaget den 7. maj, kigger vi grundigt på, og derudover skal vi have en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som er VVM-myndighed på projektet. Og så skal vi foretage en høring af sagens parter, forklarer Peter Andreas Madsen over for TV 2 Lorry.

Ifølge Nordic Seaplanes overholder flyselskabet alle retningslinjer og regler, som alle er dokumenteret i den nye ansøgning. Derfor håber man på, at den næste fødselsdag kan fejres som en permanent virksomhed i København.

- Nu kan det ikke belyses mere. Vi har knoklet på i over to år nu med det ansøgningsmateriale. Den permanente miljøgodkendelse er altafgørende. Uden den skal vi kraftigt overveje, om vi skal blive ved, siger Lasse Rungholm.

Citathistorie: TV 2 Lorry

- Vi har et hav af københavnske passagerer, som skriger efter en tidligere morgenafgang, og at de kan komme senere hjem fra Aarhus, siger Lasse Rungholm, der er administrerende direktør for Nordic Seaplanes. Foto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Annonce