Annonce
Aarhus

Vandflyver på vingerne: Så meget koster Aarhus-København

<p>På onsdag flyver vandflyveren Aarhus-København i fast rutefart. Pris: 1800 kroner for en enkeltbillet er prisen. Afgang fra Aarhus er på Østhavnen. I København lander du tæt på Esplanaden. Foto: NORDIC Seaplanes</p>

Onsdag er første afgang. 1800 kroner er prisen for en enkeltbillet med vandflyver fra Aarhus til København. Rejsetiden er under en time.

Vandflyruten er søsat. Flyv fra Østhavnen i Aarhus til Esplanaden i København på under en time. Onsdag i næste uge er første faste afgang i sving, og så bliver der ellers fire afgange hver vej - hver dag.

Annonce
På onsdag flyver vandflyveren Aarhus-København i fast rutefart. Pris: 1800 kroner for en enkeltbillet er prisen. Afgang fra Aarhus er på Østhavnen. I København lander du tæt på Esplanaden. Foto: NORDIC Seaplanes

Ruten direkte mellem Danmarks to største byer er en realitet, skriver selskaberne bag, NORDIC Seaplanes A/S og European Coastal Airlines, i en pressemeddelelse. Billetsalget er åbent på www.seaplanes.dk. Rejsetiden er 45 minutter i luften og samlet én time - altså den hurtigste måde at komme fra Aarhus City til København Centrum.

I København er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod ved Esplanaden for forden af Kastellet ikke langt fra Den Lille Havfrue - og afgang fra flydebroen samme sted. I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej.

Forskel på mænd og kvinder

Flytypen er Havilland Twin Otter. Et meget robust, sø- og manøvredygtigt fly med to motorer, to piloter og lædersæder, skriver selskabet bag.

Flyet har på denne rute, skriver selskabet, kapacitet til 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn. Det maksimale antal passagerer afhænger af kønsfordelingen af de ombordværende passagerer, da standardvægtene er forskellige på mænd, kvinder og børn.

Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab.

Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien.

Her er afgangstiderne

Til start er der fire afgange hver vej; kl. 07:00, 10:00, 16:00 og 19:00 fra Aarhus mod København og fra København mod Aarhus kl. 08:30, 11:30, 17:30 og 20:30. Lidt senere igen åbnes der for en afgang kl. 13:00 og 14:30 henholdsvis. Seneste mødetid er 20 minutter før afgangstidspunktet (fem minutter før boarding).

En enkeltbillet koster 1800 kroner - inklusiv 6 kilo håndbagage. En returbillet det dobbelte. Billetter sælges kun online. Der kan annulleres og ombookes frem til 12 timer før afgang. Firmaaftaler indebærer mulighed for navneændring helt frem til afgang. Nærmere detaljer omkring billetter, vilkår, annullering og ombooking fremgår af hjemmesiden: www.seaplanes.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce